Artikel top billede

Skat: CSC har bevidst ført os bag lyset

I en opsigtsvækkende mail til CSC's danske topchef, Carsten Lind, beskylder topembedsmand selskabet for bevidst at have ført kunden bag lyset.

I en sjældent set mail-udveksling mellem topledere beskylder Skat sin leverandør, CSC, for bevidst tilsløring af sandheden.

"Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg kun kan opfatte det hidtidige forløb som et bevidst forsøg på at kaste slør over den reelle situation i projektet," skriver koncerndirektør Jesper Skovhus Poulsen fra Skat i en mail til CSC Danmarks administrerende direktør, Carsten Lind.

Mailen fra Skats direktionsmedlem er sendt den 24. august 2011.
 
Et dramatisk tidspunkt, da it-projektet egentlig skulle være gået i luften få måneder senere - nærmere bestemt den 31. oktober.

It-projektet drejer sig om en såkaldt debitor-motor til en værdi af omkring 200 millioner kroner. Et it-system, der lidt firkantet sagt skal gøre det lettere for Skat at kradse penge ind.

CSC: Vi kan nå det
Baggrunden for den voldsomme beskyldning fra Skat mod CSC er en tidligere mail sendt fra it-virksomheden.

I en mail den 14. august sender nordisk CSC-direktør med ansvar for public sector, Jens Schmidt, en meldning om, at selskabet er nået en "færdiggørelsesgrad" på 80 procent for nogle test.

"Selv om vi ikke som lovet nået at afslutte SIT testen pr. 1/8, er vi trods alt gået fra en færdiggørelsesgrad på ca. 40% til
80% slut juli," skriver han, og dermed er man altså godt på vej i mål inden for tidsrammen.

"Baseret på ovenstående fremdrift og aktioner gør, at vi mener, at vi kan færdiggøre og idriftsætte DMO så DMR kan tages i anvendelse ultimo oktober," skriver han til Skat.

Men blot lidt over en uge senere, den 23. august, må samme CSC-chef sende en chok-mail til Skat. Det viser sig, at it-selskabet er et helt andet sted i forløbet end først antaget.

"Det er med den dybeste beklagelse, at de tal vedrørende færdiggørelsesgrad af test, som vi tidligere har leveret til Skat ikke har været de relevante og dækkende i forhold til at vurdere graden af færdiggørelse af test (SIT test) med henblik på i fællesskab at vurdere idriftssættelse til oktober 2011," skriver CSC-chef Jens Schmidt.

Af en ny status-rapport fremgår det nemlig, at selskabet i juni havde gennemført nul procent af de planlagte systemintergrationstest, i juli 5,4 procent og i august foreløbig 11,5 procent.

CSC-chefen beklager de tidligere fremsendte tal.

"Jeg må jo erkende, at det synes at være åbent for fortolkning fra Skats side, hvordan det kan indtræffe, at CSC fremsender data til Skat, som er ukorrekte," skriver Jens Schmidt i mailen.

Efter modtagelsen af denne mail, hvor det altså står klart, at deadlinen for projektet vil blive sprængt, sender Skats koncerndirektør den hårde mail næste morgen med beskyldninger om bevidst sløring af projektet.

CSC: Ikke mod bedre vidende
Det selvom CSC-chefen i sin mail dagen forinden forsikrer Skat, at han "ikke har fremsendt informationer mod bedre vidende" og han har tænkt sig at "forfølge helt til bunds, hvordan de ukorrekte tal har kunnet finde vej gennem flere led i CSC". 

Resultatet er, at Skat den 31. august må udsende en pressemeddelelse om, at det nye digitale motorregistreingssystem udskydes på ubestemt tid.

Ifølge Skat skyldes dette, at CSC's betalingssystem "ikke ser ud til at kunne leveres i den nødvendige kvalitet af leverandøren CSC til den 31. oktober." 

Samtidig har Skat pudset et it-firma på CSC, der skal vurdere kvaliteten af CSC's arbejde.

Rapporten her fra forventes at foreligge først i november.

Dokumentation: Læs hele mailen fra Skats koncerndirektør her.

Læs også:
CSC: Hemmelige interne forhold skyld i Skat-fadæse.

Kode-bødler skal fælde dom over CSC-forsinkelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere


AI - bliv klogere på de kloge algoritmer

Kunstig intelligens, machine learning og algoritmer er i fuld gang med at forandre måden, hvorpå vi arbejder og driver virksomhed. Der er imidlertid mange teknologiske, forretningsmæssige, strategiske, ledelsesmæssige og organisatoriske overvejelser, der er helt nødvendige, hvis man skal have succes med kunstig intelligens. Hør blandt andet om, hvordan du kommer godt igang med AI og machine learning

14. december 2021 | Læs mere