Her er SAP's planer med Dalgaards SuccessFactors

SAP betaler 19 milliarder kroner for SuccessFactors med danskeren Lars Dalgaard i spidsen. Her er planerne med opkøbet.

Artikel top billede

Læs også:

SAP køber dansk-ejet firma for 19 milliarder

Computerworld News Service: SAP afslører nu detaljerne i sine planer på markedet for HCM (human capital management)-software efter det 19 milliarder kroner store opkøb af SuccessFactors, som fokuserer på cloud-baserede applikationer.

SuccessFactors vil fungere som et uafhængigt datterselskab til SAP, og administrerende direktør, danskeren Lars Dalgaard, fortsætter i sin rolle og som leder af SAP's bredere cloud-strategi.

SuccessFactors' produkt Employee Central bliver "det vigtigste human ressources (HR)-tilbud i skyen," og SAP vil "investere aggressivt" i det, fortæller SAP i en udtalelse.

SAP vil fortsat sælge sine on-premise HCM-applikationer og planlægger "betydelige investeringer i funktionalitet, brugeroplevelse, mobil og in-memory teknologier i fremtiden," tilføjer virksomheden.

Det kan SuccessFactors bruges til

Produkter fra SuccessFactors vil desuden vise vejen for såkaldte 'talent management'-applikationer, der bruges til områder som rekruttering og lønninger.

Heriblandt finder vi for eksempel SuccessFactors Performance Management, SuccessFactors Compensation Management, SuccessFactors Recruiting og SuccessFactors Learning Management, samt applikationen Jam til social læring, fortæller SAP.

Funktioner til talent management indbygget i on-premise HCM-produkter "vil fortsat blive støttet med udvalgte innovationer i løbet af de kommende 10 år," skriver virksomheden videre.

SAP planlægger at gøre integrationen af software fra SuccessFactors med virksomhedens egen in-memory database HANA til en "nøgleprioritet" for at forbedre analysefunktionerne og skabe en bedre ydelse.

Integrationen af SuccessFactors portefølje og SAP's on-premise HR-software er også i støbeskeen sammen med forbedret udvikling af integration med tredjepartsapplikationer.

Her er dommen over planerne

SAP regner med at diskutere planerne i detaljer under en kommende event. 

"Det er præcis, som jeg forventede," siger analytiker Paul Hamerman fra Forrester til nyheden. "[SAP har brug for] tilbud til HR i skyen."

Det handler i høj grad om konkurrencen fra virksomheder som Workday, som har indgået adskillige store og højtprofilerede kontrakter til sin egen cloud-baserede HCM-applikation, fortæller Paul Hamerman.

"Workday er betydningsfuld på det marked. Det er blandt andet det, der ligger til grund for aftalen." 

Selv om SuccessFactors har gjort det godt med Employee Central, så er produktet stadig ikke fuldt udbygget, mener Paul Hamerman. "De skulle tage og tilføje landespecifikke lokationer ligesom i HR-systemer on-premise," siger han. 

Det kommer nok til at tage nogle år for SAP og SuccessFactors at få Employee Central helt derhen, hvor det skal være, vurderer Paul Hamerman. "De skal sætte sig ind i medarbejdergoder og problemer med compliance i en række forskellige lande. Det er noget af en opgave." 

Masser af muligheder

Men cloud-baseret HR-software er i høj grad et marked i vækst, siger Paul Hamerman. "Størstedelen af de kunder, der kører med on-premise systemer vil blive, hvor de er, men der vil ske en stor udvikling over de kommende år," siger han.

"Så mange som 10 procent vil migrere til en cloud-baseret løsning, og SAP skal være forberedt og tilbyde de løsninger." 

SAP vil også kunne komme ind på andre markeder og for eksempel sælge Employee Central til virksomheder i vækst, som ønsker, at deres første rigtige HR-system er cloud-baseret, siger Paul Hamerman. 

Oracle tog for nyligt et stort skridt mod cloud-baseret HR-software, da virksomheden tidligere i denne måned annoncerede sit opkøb af SuccessFactors' konkurrent Taleo. 

Oracle betaler knap 11 milliarder kroner for Taleo, og det er betydeligt mindre, end hvad SuccessFactors kostede SAP. 

"SAP betalte mere, men de har også fået meget mere at arbejde med i forhold til ressourcer," især på talent management-området, siger Paul Hamerman.

"Det Oracle får her er et førsteklasses rekrutteringsværktøj, men de andre ting, som de får adgang til, giver dem ikke lige så store fordele." 

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læs også: 

SAP køber dansk-ejet firma for 19 milliarder

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S