Artikel top billede

Danskerne gider ikke fiber - vælger andre løsninger

Vi har masser af hurtige bredbånd-løsninger i Danmark - og måske derfor lider fiber-branchen.

Læs også:

Dansk fiber-branche bekymret: Får massivt baghjul

Danmark er ved at sakke bagud, når det kommer til hurtigt bredbånd.

Sådan lyder det bekymrede opråb fra fiberbranchen med Dansk Energi i spidsen, efter at Danmark er faldet tre pladser i en opgørelse over landes fiberudrulning.  

Men ifølge tal fra Erhvervsstyrelsen står det slet ikke så galt til med hurtigt bredbånd i det danske landskab.

"Hvis man kigger på OECD's tal, der omfatter alle former for fastnet bredbåndsforbindelser, så ligger Danmark nummer tre. OECD's tal for fiber alene viser, at Danmark ligger nummer seks," fortæller kontorchef i Erhvervsstyrelsen, Henrik Brodersen.

Problemet er måske nærmere, at danskerne bare ikke gider fiber.

Ifølge Henrik Graversen er der i hvert fald ifølge styrelsens tal ikke noget til hinder for, at flere danskere tager fiberløsningen til sig.

"Vores tal viser, at hvor 36 procent af alle danske husstande har adgang til fiber, så er der kun 8,7 procent af alle solgte abonnementer, der er baseret på fiber."

"Så man kan sige, at der er flere, der har mulighed for at købe det, end der rent faktisk køber det," fortæller Henrik Brodersen.

Tallene er baseret på styrelsens årlige bredbåndskortlægning fra medio 2011, der er baseret på oplysninger hentet fra de danske bredbåndsselskaber.

Læs også:

Dansk fiber-branche bekymret: Får massivt baghjul




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere






White paper
En opskrift på succes: Automatisér, byg videre på den eksisterende infrastruktur – og sæt kurs mod skyen