Cisco: Derfor blokerer vi for Microsoft køb af Skype

Cisco har en rigtig god grund til at modarbejde Microsofts køb af Skype - mener selskabet selv.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ciscos appel af Europa-Kommissionens godkendelse af Microsofts køb af Skype sker af hensyn til kunderne.

Sådan lyder det fra Ciscos topchef, John Chambers.

Han siger, at det er kundernes efterspørgsel på interoperabilitet, der har fået Cisco til at appellere Europa-Kommissionens afgørelse.

Cisco indgav i sidste uge sin appel med henvisning til bekymring om den indbyrdes kompatibilitet mellem på den ene side løsningerne fra Microsoft/Skype og på den anden side selskabets egne løsninger samt løsningerne fra andre leverandører.

Cisco og Microsoft er i benhård konkurrence inden for løsninger til unified communications og samarbejde og udsigten til, at Microsoft føjer Skype og Skypes enorme antal brugere til samarbejdsplatformen Microsoft Lync, har virkelig fået Cisco på fødderne for at forsinke købet og opnå indrømmelser.

Vild konkurrence

"Vi har mægtig stor respekt for Microsoft, siger Chambers.

"Vi kommer til at konkurrere med næb og kløer inden for samarbejde og samtidig er vi partnere inden for datacentre. Kunderne forventer, at vi er indbyrdes kompatible og at vores løsninger fungerer sammen. Det er tilsyneladende ikke nær så vigtigt for Microsoft, som det er for mig. Men det er det, vi hører fra kunderne. De ikke alene ønsker interoperabilitet, de forventer det."

Cisco har været nødt til at åbne for sin egen såkaldte TelePresence Interoperability Protocol (TIP) for at få lov til at gennemføre opkøbet på flere milliarder dollar af Tandberg, hvilket gjorde Cisco markedsførende inden for løsninger til videokonference. Mange i branchen vurderer, at Cisco nu ønsker, at Microsoft skal afkræves det samme for at få lov til at gå videre med at integrere Skype.

"Vi har altid valgt åbne standarder. Det er det rigtige valg i forhold til video," siger Chambers.

Den nye såkaldte bring your own device-tendens (BYOD), hvor medarbejdere tager deres egne computere og mobile enheder med på arbejde og bruger dem til at få adgang til virksomhedens data og applikationer, betyder ifølge Chambers, at interoperabilitet er helt afgørende.

"På grund af BYOD ... er interoperabilitet vigtigere end nogensinde før," siger han.

"Microsoft syntes, at interoperabilitet var meget vigtigt i forhold til TelePresence og Tandberg. Jeg tror, at det på lang sigt også er det bedste for Microsoft at sørge for interoperabilitet. For hver af os vil det koste os, som tiden går, hvis vi ikke følger med markedet. Heller ikke serviceleverandørerne ønsker inkompatibilitet. De ønsker, at enhver enhed kan få adgang til enhver form for indhold. Er det virkelig en vigtig tendens? Det mener jeg, det er. Hvis markedet bliver større, kan man nøjes med en mindre andel og alligevel ende med et større overskud."

Sidste år rygtedes det, at Cisco selv havde overvejet at købe Skype, før firmaet blev børsnoteret. Chambers bekræfter, at Cisco overvejede at købe Skype, men at selskabet ikke kunne se, hvordan det ville gavne kunderne.

"Vi havde for længe siden en mulighed for at foretage det køb," fortæller han.

"Men vores serviceleverandør-kunder ville få svært ved at få gavn af det. At give afkald på det køb var den rigtige beslutning på daværende tidspunkt, og det er det stadig. Vi satsede for seks år siden på video. Det bliver det næste store skridt inden for kommunikation og it. Vi mener, at serviceleverandørerne bliver afgørende for at differentiere sig i markedet.

Læs også:

Sådan vil Microsoft anvende Skype.

Cisco: Derfor skal Microsoft tvinges til at åbne for Skype.

Skype vil gøre dine Microsoft-licenser dyrere.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil