Staten erkender: Flere it-skandaler på vej

Fem skarpe: It-skandaler forsvinder nok aldrig helt fra den offentlige sektor. Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen mener heller ikke, at skandalerne bør forsvinde helt.

Artikel top billede

Vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen, håber på, at nye projektværktøjer vil formindske antallet af it-skandaler i fremtiden.

Læs også: 
Så ofte løber statens it-projekter løbsk

Her er statens værste it-projekter

Lars Frelle-Petersen, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, for en uge siden sendte I en oversigt over samtlige statslige it-projekter på gaden, der viste, at lidt under halvdelen af de 73 større statslige it-projekter til en værdi af 10 millioner kroner eller mere klarer sig i land med et nå både budget og tidsplan. Er det godt nok?

"Nej, det skulle gerne være en del bedre i fremtiden. Det falder jo også tilbage på den rapport, som vi udgav for halvandet år siden, der viste, at vi skal være bedre til at drive vores it-projekter i fremtiden. Vi har haft en tendens til at underdimensionere projekterne, fejlskønner budget og tidsplan, og så har vi nok også haft leverandører, der lover os lidt for meget."

"Der er dog kommet en langt bedre styring med projekter startet efter 1. januar 2011, fordi dem holder vi bedre øje med."  

Når staten endelig udstiller sine store it-projekter, hvorfor har Digitaliseringsstyrelsen så ikke projekternes oprindelige tidsplan og budget med frem for kun at vise differencen mellem maj 2011 og december 2011?

"Mange af projekterne har haft svært ved at opgøre tidsplan og budgetter præcis, fordi der er uklarhed over, hvornår det enkelte projekt blev skudt i gang. Igen vil jeg sige, at der efter 1. januar 2011 med ny projektmetodik er kommet klare definitioner for, hvornår det enkelte projekt er startet, og hvad status er på det.

"Set i det lys har vi mere fokus på de nye projekter. Med de gamle projekter før 1. januar 2011 havde vi en anden styringsform, hvilket gør det sværere at indsamle oprindelige budgetter og tidsplaner, men det skulle gerne blive bedre fremadrettet."

En it-leverandør har beklaget sig over, at selskabet deltager i et projekt, som ifølge rapporten er forsinket i to år. Sandheden er dog, at den oprindelige leverandør er EU Kommissionen. Hvorfor fremgår det ikke af rapporten, hvem der de egentlige hovedleverandører til projekterne?

"Ja, det er en fejl, og den har vi rettet i vores udgave på nettet. Vi har dog ikke tradition for at opgive en myndighed som EU Kommissionen som kunde til en anden myndighed, og i dette tilfælde er det EU Kommissionen, der er forsinket. Det er dog som sagt korrigeret nu."

Forventer du, at offentliggørelse af statens it-projekter vil formindske risikoen for it-skandaler fremadrettet?

"Det er meningen, fordi større synlighed, mere eksponering og højere grad af ledelsesopmærksomhed omkring statslige it-projekter vil give en meget bedre indikation af, hvornår et afsporet it-projekt begynder at lyse rødt. Man kan dog godt forestille sig, at et projekt går helt galt på det halve år mellem vores offentliggørelser, men øget fokus skulle gerne bringe risikoen ned."

Har vi stadig offentlige it-skandaler om fem år?

"Ja, vi vil nok stadig have en del projekter, hvor der er forsinkelser og overskridelser af budgettet, det kan desværre nok ikke undgås. Og det skal vi nok også, ellers er det et tegn på, at vi løber for få risici. Men der vil nok være langt, langt færre såkaldte skandaler, fordi projekter efter 1. januar 2011 vil være meget bedre til at ramme pris, tid og ikke mindst funktionelle krav, fordi der er flere øjne på dem."

Læs også: 

Så ofte løber statens it-projekter løbsk

Her er statens værste it-projekter

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse