TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler

Mobile World Congress: TeliaSonera har ikke tænkt sig at give afkald på omsætning, bare fordi flere og flere telefonsamtaler bliver IP-baserede.

Artikel top billede

Læs også:
Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

Facebooks it-chef: Derfor er mobilen vigtigst for os

Barcelona: Regnestykket er i virkeligheden ret simpelt - og derfor er man nødt til at reagere.

Det var budskabet, da TeliaSonera tirsdag holdt pressemøde ved Mobile World Congress i Barcelona.

Administrerende direktør Lars Nyberg fortalte, at Telia - på lige fod med andre teleoperatører - har den udfordring, at flere og flere samtaler bliver IP-baserede.

"80 procent af vores omsætning kommer fra samtaler, og det er vi nødt til at beskytte. Hvis vi siger, at samtaler er gratis, så er den her virksomhed ødelagt. Sammen med alle andre operatører."

Konkret betyder det, at den svenske telekoncern begynder at eksperimentere med at tage penge for IP-samtaler i eksempelvis Spanien, så man ikke bare kan købe et billigt data-abonnement og så foretage samtaler over internettet.

I stedet er det TeliaSoneras plan at lave forskellige pakkeløsninger til det mobile bredbånd. Vælger man den billigste løsning, skal man derfor ikke nødvendigvis regne med at kunne bruge den til IP-samtaler.

"Vi vil have en service til dit kommunikations-behov og dit underholdnings-behov. I dag er er en holdning om, at alt, der er IP-baseret, er gratis. Men fundamentalt skal vi tage penge for den service, vi tilbyder," forklarerde Håkan Dahlström, chef for Mobility Services hos TeliaSonera.

Danmark er ikke som de andre

På spørgsmålet om, hvorfor danske kunder så ikke bare skal vælge et andet teleselskab, hvis Telia benytter denne strategi her til lands, svarede Håkan Dahlström:

"I Danmark ser jeg ikke, at vi har en position, hvor vi skal gøre det. Vi skal følge de forskellige markeder og se, hvad der der sker."

Telia opfordrer dermed indirekte andre, større teleoperatører i Danmark til at gå forrest, så man kan opretholde omsætningen i en IP-baseret verden.

Lars Nyberg lagde vægt på, at TeliaSonera har en tradition for at være tidligt ude med nye tiltag, der gør op med eksisterende tilstande på markedet.

"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra topchefen.

Han kunne samtidig glæde sig over, at TeliaSonera forudser en tidobling af brugen af mobildata over de næste fem år.

Det er en af grundende til, at virksomheden investerer så store summer i 4G/LTE-netværk, også i Danmark.

Særlige udfordringer i Danmark

Telia, der har omkring 1,42 million mobilkunder i Danmark, har været igennem en længere periode, hvor kunder er faldet fra.

Og selskabet har forsat markante udfordringer på det danske marked, lød det fra Håkan Dahlström, der er øverste mand for Telias Mobility Services.

"I Danmark har vi stadig nogle problemer, selvom vi har gjort meget med netværket og sluttede 2011 med Danmarks stærkeste 4G-netværk."

Selvom Telia mener at være godt på vej i Danmark, mener Håkan Dahlström, at der mangler en del, før selskabet har "løst problemerne i Danmark."

Telia tabte kunder i hele 2011 i Danmark, og direktør Søren Abildgaard var derfor også nødt til foretage fyringer.

Læs også:
Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

Facebooks it-chef: Derfor er mobilen vigtigst for os

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S