Pris-opgør: Sådan reagerer KMD på brok fra KL-boss

KMD har en god forklaring til kommunerne, der er vrede over, at selskabet ikke vil udlevere pris-oplysninger. Se forklaringen her.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Læs også: Vrede kommuner: KMD holder sine priser skjult for os

I en opsigtsvækkende kritik langer KL-formand Jan Trøjborg (S) ud efter den kommunale it-storleverandør KMD, fordi han mener, selskabet ikke spiller med åbne kort omkring prisudviklingen.

Læs hele kritikken her.

Hos KMD er reaktionen fra salgs- og marketingdirektør Karen Nielsen først og fremmest ærgelse. 

"Vi er ærgerlige over kritikken fra KL," fortæller hun.

Samtidig slår hun fast, at selskabet er for åbenhed og overholder alle aftaler.

Vi udleverer detaljerede oplysninger

"Det er vigtigt at understrege, at vi er for åbenhed. Allerede i dag udleverer KMD detaljerede oplysninger til kommunerne om forbrug og betaling af de kritiske it-løsninger, der overflyttes til Udbetaling Danmark," siger hun.

"Det gør vi selvfølgelig også fremover, hvis de enkelte kommuner måtte ønske det," fortsætter hun. 

Hun påpeger, at KMD har stor forståelse for, at kommunerne og Kombit har behov for at danne en såkaldt økonomisk baseline for de kritiske it-løsninger, som overføres til Udbetaling Danmark.

"Derfor har vi også i dag (onsdag, red) sendt overordnede oplysninger, der kan bruges hertil til Kombit," oplyser hun.

Du kan læse hele brevet her

Vil overholde konkurrenceloven

Imidlertid er der oplysninger, som selskabet ikke kan udlevere, forklarer hun.

"Når der er detaljerede oplysninger, vi ikke kan udlevere til Kombit, men alene til kommunerne, så skyldes det en juridisk vurdering," fortæller hun.

Det er selskabets eksterne advokaters vurdering, at det vil være en overtrædelse af konkurrencereglerne, hvis KMD udleverer kommercielt følsomme oplysninger til en potentiel konkurrent, der både udbyder og ejer it-løsninger, som KMD kan have et konkurrerende forhold til.

"KMD har naturligvis ingen ønsker om at komme i konflikt med konkurrencereglerne," udtaler Karen Nielsen.

Lad Konkurrencestyrelsen afgøre det

Tilbage står, at KMD gerne ser, at selskabet sammen med Kombit så hurtig som muligt får en juridisk afklaring.

"Vi har derfor klart opfordret Kombit til, at vi går sammen til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få afklaret problematikken," fortæller Karen Nielsen.

"Såfremt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er af den opfattelse, at KMD uden at komme i konflikt med konkurrencereglerne kan udlevere de ønskede oplysninger, så efterkommer vi selvfølgelig anmodningen," lover Karen Nielsen.

Vi lever op til alle aftaler

Endelig synes KMD, det er "fornuftigt og naturligt", at Kombit konkurrenceudsætter de løsninger, der er reguleret af Transitionsaftalen.

"Og det er vigtigt for KMD at pointere, at vi til fulde lever op til Transitionsaftalen, der blev indgået mellem KL og KMD, da KL solgte KMD."

"Det gælder priser, udlevering af oplysninger, produktkvalitet, udvikling af systemerne, med videre," slår hun fast.

Afslutningsvis understreger hun, at man gerne vil være på god fod med kommunerne, KL og Kombit.

"Vi har ingen interesse i at have en konflikt med en af vores vigtigste samarbejdspartnere."

"Det er vores oplevelse, at vi i dag har et godt og konstruktivt forhold til KL og Kombit, og vi ser naturligvis gerne, at de juridiske spørgsmål bliver afklaret så hurtigt som muligt til alles tilfredshed," slutter Karen Nielsen.

Her er brevet fra KMD til kommunerne

Her er brevet, som KMD i går, onsdag, sendte ud til samtlige kommunaldirektører:

Kære kommunaldirektør,

Som lovet skal jeg hermed vende tilbage på min e-mail af 6. februar 2012 vedr. udlevering af oplysninger om betaling for de kritiske it-løsninger, der overflyttes til Udbetaling Danmark (UDK).

KMD anerkender det behov KOMBIT A/S har for at kunne danne en økonomisk baseline for de kritiske it-ydelser, der overføres til UDK - og har dags dato fremsendt de efterspurgte oplysninger i aggregeret og anonymiseret form til KOMBIT A/S. Som angivet i ovennævnte e-mail kan KMD af konkurrenceretlige årsager desværre ikke fremsende oplysninger med den efterspurgte detaljeringsgrad til KOMBIT A/S.

KMD har allerede udarbejdet specifikke opgørelser til flere enkeltkommuner, og vi vil fortsat gerne udarbejde sådanne specifikke opgørelser, såfremt jeres kommune har et mere vidtgående behov for oplysninger om forbrug af og betaling for de kritiske it-løsninger, der overflyttes til UDK. Disse oplysninger kan ikke sendes til eller deles med KOMBIT A/S, da det kan være i strid med konkurrenceloven.

KMD ser gerne, at vi sammen med KOMBIT A/S så hurtigt som muligt får en juridisk afklaring. Vi har derfor klart opfordret KOMBIT A/S til, at vi går sammen til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få afklaret problematikken. Såfremt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er af den opfattelse, at KMD uden at komme i konflikt med konkurrencereglerne kan udlevere de ønskede oplysninger, så efterkommer vi selvfølgelig anmodningen.

Jeg håber, at vi hermed har givet kommunerne under ét, og den enkelte kommune det ønskede overblik, og jeg ser frem til et fortsat godt samarbejde.

Såfremt I har yderligere spørgsmål hertil, bedes I venligst kontakte jeres Key Account Manager i KMD.

Venlig hilsen
Karen Nielsen, Direktør

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Ingeniører til Kapacitetscenter

    Københavnsområdet

    Matas A/S

    Join Us as Technical Product Owner

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S