10.000 mobil-kunder ramt af kaotisk it-nedbrud

En opdaterings-fejl hos teleselskab har slukket for internettet på flere tusinde danskeres mobiltelefoner. Nedbruddet blev forlænget, da to teleselskaber misforstod hinanden om fejlen.

Artikel top billede

Læs også:
Kæmpe YouSee-nedbrud rammer titusindvis af seere

Microsofts store cloud-tjeneste ramt af nedbrud

En menneskelig fejl oven på en it-fejl.

Sådan forklarer marketing-koordinator Bo Abrahamsen fra teleselskabet M1, at op mod 10.000 M1-kunder spredt ud over det ganske land ikke har kunnet tilgå internettet fra deres mobiltelefoner.

"Natten til onsdag opdaterede vi vores kundehåndteringssystem, og i den forbindelse har der åbenbart været et udfald på datanetværket, som vi ikke var klar over," fortæller Bo Abrahamsen fra M1 til Computerworld.

Sender aben videre

Han forklarer, at udfaldet fra tirsdag aften er blevet forlænget på grund af en kommunikationsbrist mellem M1 og moderselskabet TDC, hvis netværk M1 kører på.

"Vi hørte i går, at flere af vores kunder ikke kunne komme på datanetværket og rettede henvendelse til TDC for at høre, om de havde problemer med deres netværk. Det havde de tilsyneladende ikke," beretter Bo Abrahamsen.

TDC afviste dog med det samme, at der var problemer med telegigantens netværk. I hvert fald i første omgang.

"Vi blev senere ringet op af TDC, der sagde, at der var problemer med TDC's datanetværk. Derfor gjorde vi ikke mere ud af sagen ud over at opdatere vores fejlmelding," fortæller Bo Abrahamsen.

M1's hjemmeside blev i går opdateret med teksten "Der kan i øjeblikket opleves problemer med datanetværket flere steder i landet. TDC's teknikere er på sagen. Vi beklager meget de gener det kan medføre".

Forkert fejlmeddelelse

De ord har dog vist sig at være forkerte, indrømmer Bo Abrahamsen, som i morgen sætter sig i direktørstolen hos M1.

"TDC havde alligevel ikke problemer, og fejlen ligger udelukkende hos os i vores opdatering af vores kundehåndteringssystem," siger den kommende M1-direktør.

Fordi der er opstået en kommunikationsbrist mellem datterselskabet M1 og moderselskabet TDC om, hvor data-fejlen var opstået, har op mod 10.000 M1-kunder altså måttet nøjes med at bruge deres smartphone som en old school mobiltelefon uden internetforbindelse yderligere et døgn.

Det skyldes, at M1 har afventet, at TDC skulle udbedre en fejl, som har ligget internt på M1's servere.

Tænd og sluk din mobil

Bo Abrahamsen forventer dog, at fejlen er udbedret "i løbet af i aften", uden han dog tør sætte præcise tidspunkter på.

Han ønsker heller ikke at kommentere på, om M1-kunderne står til at modtage kompensation for nedbruddet eller en eventuel kompensations-størrelse, da nedbruddet ifølge M1 har slået ned tilfældigt, og visse kunder kun har oplevet kortere udfald.

Hvis du er M1-kunde og har oplevet problemer med din dataforbindelse, råder M1 dig til i løbet af aftenen til at slukke og tænde din mobiltelefon for at se, om du har forbindelse til internettet igen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S