10.000 mobil-kunder ramt af kaotisk it-nedbrud

En opdaterings-fejl hos teleselskab har slukket for internettet på flere tusinde danskeres mobiltelefoner. Nedbruddet blev forlænget, da to teleselskaber misforstod hinanden om fejlen.

Artikel top billede

Læs også:
Kæmpe YouSee-nedbrud rammer titusindvis af seere

Microsofts store cloud-tjeneste ramt af nedbrud

En menneskelig fejl oven på en it-fejl.

Sådan forklarer marketing-koordinator Bo Abrahamsen fra teleselskabet M1, at op mod 10.000 M1-kunder spredt ud over det ganske land ikke har kunnet tilgå internettet fra deres mobiltelefoner.

"Natten til onsdag opdaterede vi vores kundehåndteringssystem, og i den forbindelse har der åbenbart været et udfald på datanetværket, som vi ikke var klar over," fortæller Bo Abrahamsen fra M1 til Computerworld.

Sender aben videre

Han forklarer, at udfaldet fra tirsdag aften er blevet forlænget på grund af en kommunikationsbrist mellem M1 og moderselskabet TDC, hvis netværk M1 kører på.

"Vi hørte i går, at flere af vores kunder ikke kunne komme på datanetværket og rettede henvendelse til TDC for at høre, om de havde problemer med deres netværk. Det havde de tilsyneladende ikke," beretter Bo Abrahamsen.

TDC afviste dog med det samme, at der var problemer med telegigantens netværk. I hvert fald i første omgang.

"Vi blev senere ringet op af TDC, der sagde, at der var problemer med TDC's datanetværk. Derfor gjorde vi ikke mere ud af sagen ud over at opdatere vores fejlmelding," fortæller Bo Abrahamsen.

M1's hjemmeside blev i går opdateret med teksten "Der kan i øjeblikket opleves problemer med datanetværket flere steder i landet. TDC's teknikere er på sagen. Vi beklager meget de gener det kan medføre".

Forkert fejlmeddelelse

De ord har dog vist sig at være forkerte, indrømmer Bo Abrahamsen, som i morgen sætter sig i direktørstolen hos M1.

"TDC havde alligevel ikke problemer, og fejlen ligger udelukkende hos os i vores opdatering af vores kundehåndteringssystem," siger den kommende M1-direktør.

Fordi der er opstået en kommunikationsbrist mellem datterselskabet M1 og moderselskabet TDC om, hvor data-fejlen var opstået, har op mod 10.000 M1-kunder altså måttet nøjes med at bruge deres smartphone som en old school mobiltelefon uden internetforbindelse yderligere et døgn.

Det skyldes, at M1 har afventet, at TDC skulle udbedre en fejl, som har ligget internt på M1's servere.

Tænd og sluk din mobil

Bo Abrahamsen forventer dog, at fejlen er udbedret "i løbet af i aften", uden han dog tør sætte præcise tidspunkter på.

Han ønsker heller ikke at kommentere på, om M1-kunderne står til at modtage kompensation for nedbruddet eller en eventuel kompensations-størrelse, da nedbruddet ifølge M1 har slået ned tilfældigt, og visse kunder kun har oplevet kortere udfald.

Hvis du er M1-kunde og har oplevet problemer med din dataforbindelse, råder M1 dig til i løbet af aftenen til at slukke og tænde din mobiltelefon for at se, om du har forbindelse til internettet igen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension