Specialeskriver: Find fordelen ved e-handel

Kunderne skal have en væsentlig fordel af det, før de gider at gå på nettet og handle, mener en specialeskriver, der har analyseret e-handlen i Danmark. Han mener, at internetbutikkerne må komme sig over forskrækkelsen efter dotcom-nedturen og komme ind i kampen igen.

Der er få succeshistorier inden for dansk e-handel, men sådan behøver fremtiden ikke at se ud. Den langsomme vækst i e-handlen kan speedes op, og flere forretninger kan få succes med deres e-handelskoncepter, mener en specialeskriver.

- Dybest set handler det om, at internetbutikkerne skal skabe væsentlige incitamenter ? eller fordele ? både for dem selv og deres kunder, når der bliver handlet over internet, siger Mads Pedersen, cand. mag. i Informationsvidenskab.

Han har skrevet speciale om mekanismerne bag e-handel ved Institut for Informations- og Medievidenskab på Århus Universitet.

Når forbrugerne bestemmer, hvor de vil handle, vejer de faktorer som pris, udvalg, leveringstid og købsoplevelse op mod hinanden.

Vil motorcykelentusiasten betale en højere pris for en brugt karburator til sin Nimbus, hvis internetbutikken kan levere den hurtigere end den lokale motorcykelforretning? Vil han bruge ekstra surf-tid på at lede efter den bedste kombination af pris og kvalitet?

- Den centrale pointe i specialet er, at forbrugerne kun ændrer deres indkøbsvaner, hvis det samlet set er væsentligt mere fordelagtigt at handle på internettet end i de fysiske butikker, siger Mads Pedersen.

Udfordring for kunderne

Virksomhederne skal erkende, at det er nødvendigt at forkæle kunderne. Og samtidig skal de være i stand til at skabe sorte tal på bundlinien.

- Det handler først og fremmest om, at virksomhederne ikke blot ser internethandel som noget, der kan effektivisere og optimere forretningen. De skal huske også at se mulighederne og udfordringerne ved internethandel fra forbrugernes synspunkt, siger Mads Pedersen.

Han understreger dog, at forbrugerne ikke er en stor ensartet masse. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne kender netop deres kunders ønsker og behov.

Analytikere, pressen og internetbutikkerne selv har gjort mange forsøg på at fortælle, hvad der skal til for at skabe mere eller bedre internethandel. Men Mads Pedersen ønsker ikke at belære virksomhederne om hvordan de gør deres internetbutik til en god forretning.

- Det ved virksomhederne bedst selv. De kender deres produkt, deres kunder og deres konkurrenter. Men de grundlæggende mekanismer, som jeg gør rede for i mit speciale kan hjælpe virksomhederne til at lægge den rigtige strategi, siger Mads Pedersen.

Relevant link

Læs specialet

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S