Teleindustrien jubler: Her kan vi tjene nye penge

Teleindustrien leder efter nye, lukrative forretningsområder, der kan kobles oven på det mobile bredbånd. Særligt ét område kan føre til ny indtjening, lyder det fra branchen.

Artikel top billede

Fra venstre ses: Ben Verwaayen (Alcatel-Lucent), John Chambers (Cisco), René Obermann (Deutsche Telecom) og ordstyren fra ABI Research.

Læs også:

Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer

Facebooks it-chef: Derfor er mobilen vigtigst for os

Det mobile internet i form af 3G og LTE/4G har det seneste årti været teleselskabernes vækst-formel.

Sådan er det stadig.

Men nu, hvor de hurtige bredbåndsforbindelser er ved at blive standard i både smartphones og bærbare computere, er branchen nødt til at finde på noget nyt, så de ikke bare bliver "dumb fat pipes."

Med det begreb menes, at selskaberne "bare" leverer mobilt bredbånd og derfor vil komme under pres, når priserne falder med tiden.

Det her vil man betale for

Telebranchen har derfor udset sig cloud computing som det teknologiske skift, der kan give selskaberne mulighed for produkt- og pris-differentiering.

"Det nye er, at alt rykker i skyen. Det er en ny mulighed for operatørerne for at få det meste ud af omsætningen. I skyen betyder connectivity igen noget - men på en ny måde."

Det var budskabet fra René Obermann, administrerende direktør i Deutsche Telekom, da han talte ved Mobile World Congress i sidste uge.

"Operatører vil spille en vigtig rolle, fordi de kan garantere én ting for kunderne: end-to-end forbindelser. Kunder vil altid kræve en god cloud-oplevelse," forklarede tyskeren.

"Internet of things kommer også til at kræve forbindelser og fører til mere komplekse krav. Vores netværk kan adressere dette krav, og jeg tror på, at det er noget, der vil blive betalt for."

"Diskussionen om dumb versus smart pipe er et spørgsmål fra fortiden."

Nye forretningsmodeller
Administrerende direktør i Cisco, John Chambers, var helt enig med sin tyske kollega:

"Du flytter fra en connected verden til en hyper-connected verden. Det vil ændre forretningsmodellerne."

John Chambers pegede på, at det er kombinationen af netværk, apps og et hav af andre ting, der skaber en god cloud-oplevelsen. Teleoperatørerne spiller en vigtig rolle i den forbindelse:

"Individuelle produkter ville ikke længere spille. De koster for meget at implementere," forklarede netværks-direktøren.

"Der er ingen sky uden netværk og intelligensen i netværkene."

Også Alcatel-Lucent ser cloud computing som et af de helt store vækst-områder i de kommende år, men direktør Ben Verwaayen pegede samtidig på, at teleselskaberne ofte lader andre aktører løbe med opmærksomheden.

"Der er en sexet verden i tablets og cloud - og så er der en kedelig verden ind imellem (teleselskaberne, red.). For mig at se lader den kedelige verden de andre være sexede."

Læs også:

Galleri: Se de allernyeste mobil-gadgets

TeliaSonera vil tage penge for Skype-samtaler

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S