Ni gode råd: Spar penge på it-infrastrukturen

Her er ni råd om, hvordan du kan skære ned i omkostningerne til it-infrastrukturen.

Læs også:

Sådan kommer it-chefen til at bruge penge i 2012


Computerworld News Service: Det er muligt, at det virker som en svær opgave at finde omkostningsbesparelser i et datacentermiljø, der i forvejen har fokus på effektivitet, men alligevel findes der adskillige ting, it-ledere kan gøre for at reducere omkostningerne yderligere.

Michele Caminos, der er managing vice president hos Gartner, fortæller ved firmaets Infrastructure, Operations and Data Centre Summit i Sydney, at undersøgelser foretaget af Gartner i Australien viser, at 60 procent af erhvervslivets it-budgetter går til infrastruktur og drift.

Caminos præsenterer her ni råd baseret på disse undersøgelser til organisationer, der er ude efter at reducere omkostningerne samtidig med at forbedre effektiviteten.

1. Gennemgå netværksomkostningerne en gang til
"Folk har svaret, at de bruger 18 procent af it-budgettet på netværket," fortæller Caminos.

"Hvis man kigger nærmere på netværksomkostningerne, så ser man, at 45 procent går til tele-services, 35 procent til personale og 15 procent til hardware/software."

Caminos råder it-ledere til at genforhandle telekommunikations-kontrakterne, da der har vist sig tilfælde, hvor individuelle forretningsenheder har selvstændige kontrakter med et teleselskab.

Virksomheder bør ifølge Caminos kunne få mængderabat på deres teleløsninger ved at indgå en samlet hovedkontrakt for hele virksomheden.

2. Konsolidering
Serverkonsolidering kan reducere organisationers it-omkostninger med mellem 15 og 20 procent. Det afhænger dog af, hvor mange servere virksomheden har.

"Vi er nødt til at udnytte serverhardwaren bedre, ellers kommer vi til at have et storage-miljø, der bliver ved med at vokse de næste fem år," siger Caminos.

"Nyere teknologier såsom thin provisioning og storage-virtualisering kan gøre det muligt for virksomheder at udnytte op til 80 procent af servernes kapacitet."

Caminos tilføjer, at det også kan reducere ejendomsudgifterne, hvis man kun har et enkelt centraliseret datacenter. "Et konsolideret datacenter kan betyde, at man har en årlig udgift på en million kroner i stedet for tre millioner eller mere," påpeger hun.

3. Virtualisering
Selvom de fleste virksomheder i Australien benytter virtualisering, så viser Gartners undersøgelser, at 90 procent af de virtuelle maskiner kører med en udnyttelse på kun 25 procent.

"Vi er gået fra fysisk uhæmmet vækst til virtuelt uhæmmet vækst. For eksempel sluger x86-servere stadig 60 procent af deres maksimale strømforbrug, selvom de er ubenyttede," fremhæver Caminos. "Vi er nødt til at stramme op på miljøet af virtuelle maskiner."

4. Strømlining af it-driften
Dette er ifølge Caminos et kontroversielt skridt, fordi det indebærer, at man reducerer it-bemandingen i datacenteret ved i stedet at anvende værktøjer til proces-automatisering og outsourcing.

"Idet vi strømliner driften, vil noget af it-personalet blive overflødigt. Men 41 procent af de samlede it-omkostninger går til personale," siger Caminos.

"Med automatiserede processer kan man spare seks procent af omkostningerne, samtidig med at det forbedrer effektiviteten, giver færre fejl i de daglige processer og en større sandsynlighed for, at problemer bliver løst ved første kontakt."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Markedet for AI eksploderer: Så mange milliader bliver der brugt på løsninger baseret på kunstig intelligens
Der bliver postet mange penge i AI-løsninger. I 2022 vil der blive brugt tre gange så mange penge som i dag. Det viser en forecast fra IDC, der nu omtaler AI som mainstream. Se tallene her.
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Syv nemme trin: Sådan leverer du fremtidens digitale kundeservice
Når kunder besøger jer via digitale touchpoints, kan deres rejse godt virke tilfældig og med flere omveje undervejs, men det er vigtigt at slå fast, at for kunden er det én samlet oplevelse. Når den kundeoplevelse byder på udfordringer, så stiger frustrationen hos kunden, og det er et stort problem for jeres forretning. I dette whitepaper gennemgår vi syv simple trin, kan give dig en indsigt i hvordan I tilpasser jer fremtidens kundeservice .