Artikel top billede

Dansk teleindustri splittet om gebyr på IP-telefoni

Teleindustrien har vedtaget en række principper, der skal sikre netneutralitet. Men betyder det så, at man ikke må kræve ekstra penge for eksempelsvis Skype på mobilnettet?

Læs også:

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler

Her er danske teleselskabers planer for Skype-gebyr

Hård kritik: Skype-gebyr kan kvæle internettet

Flere teleselskaber forsøger at nytænke deres forretningsmodeller i takt med, at traditionelle tale-kunder skifter til data-abonnementer og i stedet anvender IP-telefoni på 3G- og 4G-nettet.

Det er en af grundene til, at TeliaSonera - herhjemme Telia - har planer om at kræve ekstra penge, hvis man ønsker en mobil bredbåndspakke, der skal kunne anvendes til eksempelvis Skype.

Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien vedtog ellers 31. marts 2011 fire principper om netneutralitet, der burde udelukke den slags, har Forbrugerrådet kritiseret.

"Det, de har gang i her, er et eklatant brud på netneutraliteten," sagde Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet, dengang.

Computerworld har nærlæst dokumentet med principperne, der lyder:

1. Brugerne har ret til en internetadgang med deklareret kapacitet og kvalitet

2.
Brugerne har ret til at tilgå lovligt indhold og at anvende applikationer og tjenester efter eget valg forudsat det ikke påvirker netintegritet

3.
Brugeren skal have adgang til gennemsigtighed, dvs. brugerne skal kunne få indsigt i, hvilke relevante trafikstyrings principper en internetudbyder anvender

4.
Internetudbyderne skal ikke diskriminere i forhold til bestemte udbydere af tjenester, indhold eller applikationer

Et både og...

Under det andet princip for netneutralitet kan man blandt andet læse, at:

"Internetudbyderen må ikke blokere adgangen til bestemte hjemmesider uden hjemmel i lov, eller medmindre der foreligger en myndigheds- eller domstolsafgørelse."

Det tredje princip omtaler imidlertid de såkaldte trafikstyringsprincipper:

"Både generelt og i tilfælde af overbelastninger i nettet er det i overensstemmelse med princippet at Internetudbydere foretager trafik styring således, at trafikken på Internettet afvikles mest retfærdigt og effektivt eksempelvis med prioritering af tjenester med behov for højere tjenestekvalitet."

Og dokumentet indeholder også en formulering under princip fire, der lyder:

"Princippet indebærer, at brugerne såfremt dette er oplyst i overensstemmelse med princip 1, kan tilbydes forskellige tjenester, med forskellige muligheder for adgang, pris eller fremkommelighed."

Derfor kan man ikke nå til enighed


Principperne siger dermed på den ene side, at brugerne har "ret til at tilgå lovligt indhold og at anvende applikationer og tjenester efter eget valg," men også at de kan "kan tilbydes forskellige tjenester, med forskellige muligheder for adgang, pris eller fremkommelighed."

Direktør i Telekommunikations-industrien Jakob Willer, der samtidig er formand for netneutralitets-forummet, erkender, at der er forskellige holdninger til, om et "Skype-gebyr" er tilladt i forhold til principperne om netneutralitet.

"Vi har diskuteret det i netneutralitetsforum, og der er forskellige opfattelser af det. Debatten kører flere andre steder også, og vi når nok ikke til en endelig konklusion om, hvorvidt det er det ene eller det andet - det er vi nok uenige om."

Mange tjenester på markedet

"Vi ser det som industri på en lidt andet måde, end Martin fra Forbrugerrådet gør," siger Jakob Willer til Computerworld.

"Så længe vi har en ekstremt velfungerende konkurrence på det danske telemarked, så er det her ét element i en tjeneste-differentiering, der sker på markedet. Der er konkurrence, og der er valgmuligheder - og man kan vælge en pakke, hvor der er VOIP."

Men det vil man så skulle betale ekstra for, hvis det her bliver til noget?

"Eller du får det andet billigere. Det kommer an på, hvordan du ser det."

Samtidig siger Jakob Willer dog, at Telekommunikationsindustrien, er blandt andet har TDC, Telia og Telenor som medlemmer, ikke er afklaret på området.

"Vi skal ikke dømme nogen i det her forum, vi skal have diskutionen - og så må styrelsen vurdere, om der sker noget, der kan være i strid med noget."

"Men jeg synes ikke, vi har en rygende pistol på det her endnu. For det første er der ikke nogen, der har gjort det endnu, og hvis det skulle komme, er min holdning, at det er en del af en tjenestedifferentiering."

Læs også:

TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler


Her er danske teleselskabers planer for Skype-gebyr


Hård kritik: Skype-gebyr kan kvæle internettet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

31. maj 2022 | Læs mere


Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

31. maj 2022 | Læs mere


Kom hackerne i forkøbet: Sådan gør du din cybersikkerhed kampklar

Kom hackerne i forkøbet. Eksperter deler de bedste erfaring til, hvordan du øger din cybersikkerhed.

01. juni 2022 | Læs mere






CIO
Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?