Ny tele-trend vender op og ned på TDC's forretning

Nye tider på telemarkedet vil forandre alt for telegiganten TDC.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: 

Derfor forsvinder dit telefonnummer snart

Teleindustrien jubler: Her kan vi tjene nye penge

Jess Ibsen, koncern-teknologidirektør, hvad betyder en fremtid med rene data-abonnementer uden eksempelvis tale- og sms-produkter for et teleselskab som TDC?

"At al telefoni bliver data, er en udvikling, der har været på vej i en årrække. Mange abonnementer som VoIP er jo i virkeligheden dataprodukter, og den slags abonnementer bliver endnu mere udtalt, når 4G/LTE bliver udbredt til hele landet."

"For det betyder en udvikling i retning af VoLTE (voice over LTE, red.), der er fremtidens erstatning for den nuværende mobiltelefoni."

"Allerede fra 2016 eller 2017 vil hovedparten af vores abonnementer være rene datakunder, og til den tid vil data-abonnementerne have overgået den gammeldags, traditionelle telefoni."

Hvordan forbereder TDC sig til en nærtstående fremtid, hvor data er det eneste produkt på hylderne?

"Fremover skal vi fokusere på infrastruktur og satse på at være systemintegrator. I den henseende gør vi to ting: Dels udvikler vi vores mobilinfrastruktur med LTE til mobiltelefoner, og fastnettene skal omlægges til rene datanet."

"Derudover skal vi løbende udvikle de produkter, som ligger på toppen af infrastrukturen, som eksempelvis VoIP, VoLTE, billedprodukter til erstatning af MMS og udvikling af Messenger-lignende produkter, der på længere sigt vil overtage SMS'ens
rolle."

"Den slags produkter kan enten komme fra TDC eller tredjepartsudviklere."

Når kunderne får magten

Hvor meget vil TDC komme til at tabe eller vinde i en udvikling, hvor SIM-kort og telefonnumre forsvinder, hvilket løsner kundernes tilknytning til teleselskabet?

"Det er helt sikkert, at abonnementsformerne ændrer sig, men vi er først og fremmest infrastrukturleverandør, og det sikrer vores fremtid."

"Om vi skal bære vores egen service eller andres service, er måske underordnet, fordi det stadig skal foregå på vores infrastruktur. Kunderne vil nok opleve dyrere abonnement på infrastruktur og billigere på serviceprodukter, som i mange tilfælde - som eksempelvis Skype - er gratis."

TDC har ikke længere en stor innovationsafdeling. Hvordan hænger det sammen med, at der skal udvikles nye løsninger til fremtidens web-services?

"Vi famler ikke efter forretningsmodellerne, og fremover vil vi derfor i større omfang definere os selv som systemintegrator."

"Danmark er måske lidt for lille for os til at udvikle services til, fordi udviklingen af nye produkter koster TDC lige så meget, som det koster for British Telecom og Deutsche Telecom. De har bare 10 gange så mange kunder."

Jeres forretningskoncept med indtil videre at holde fast i tale-produkter og sms-service er blevet sammenlignet med pladebranchens forgæves kamp mod internet-piraterne. Har TDC og andre teleselskaber sovet i timen?

"Vi udbygger nettene og services i den hastighed, som vi oplever efterspørgslen med. Hvis man så på TDC for fem år siden, så var vi blandt de dårligste performere på kundetilfredsheds, medarbejdertilfredshed og på de økonomiske resultater."

"Nu er vi blandt de tre bedste i Europa på alle tre punkter, og det tolker vi som, at vi forstår at udvikle os i takt med den teknologiske virkelighed, som meget naturligt er ved at tranformere sig mod rene data-netværk."

Læs også: 
Derfor forsvinder dit telefonnummer snart

Teleindustrien jubler: Her kan vi tjene nye penge

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S