Microsoft tager konsekvensen af nye it-trends

Reportage: Det er nødvendigt at være lynhurtig på aftrækkeren, hvis man skal slå konkurrenterne, lyder det fra Microsoft. Reportage fra Convergence i USA netop nu.

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Houston, Texas: Der er penge i Microsofts Dynamics-forretning, og det er der mange, der har opdaget.

I hvert fald afvikler Microsoft netop nu den største Convergence-konference nogensinde. På den helt udsolgte konference deltager op mod 10.000 kunder fra 270 virksomheder fra 50 lande.

Det bringer Convergence-konferencen op i samme kaliber som Microsofts allerstørste samlinger.

Store forventninger

Der er da også meget store forventninger til de dansk-udviklede Dynamics-produkter, der ifølge Microsoft for alvor er på vej ud af en ny vej.

"Vi står overfor en helt ny teknologisk æra, som vi har enorme forventninger til," siger Kevin Turner, der er driftsdirektør, COO, i Microsoft.

Denne nye æra bygger ifølge ham på dels den økonomiske krise, der skaber stort behov for ny og effektiviserende teknologi, den sociale revolution på internettet, data-eksplosionen, consumerization-bølgen, erkendelsen af at alle typer maskiner forbindes med hinanden samt den hastige udvikling inden for nye måder at interagere med maskinerne på.

Transformation

"Verden bliver mere og mere kompleks, og det øger kravene til hastighed og omstilling. Vi har en løsning til alle typer virksomheder. Dette er allerede nu et af de hurtigst voksende områder i Microsoft," siger Kevin Turner.

Den komplekse verden, som mange virksomheder befinder sig i, stiller store krav til både deres omstillings-parathed og deres brug af teknologierne, lyder ræsonnementet fra Microsoft.

De nye trends giver nemlig mulighed for at suge flere og flere data ind i beslutningsprocesserne, som bearbejdet på den rigtige måde kan gøre virksomhedslederne i bedre stand til at træffe rigtige beslutninger, lyder det.

Hastigheden og agiliteten har Microsoft taget til sig. Konkurrencen er benhård, og det gælder for alvor om ikke at blive sat bag af dansen af konkurrenterne, der innoverer på livet løs.

Det betyder blandt andet, at selskabet fremover vil øge antallet af opdateringer ganske betydeligt.

Fremover vil NAV-produkterne nemlig blive opdateret en gang årligt. Tidligere er der blevet udsendt nye versioner hvert tredje år, mens Dynamics CRM er blevet opdateret hvert halve år for bedre at kunne konkurrere med rivalerne som eksempelvis Salesforce.

"Hastighed er det vigtigste i vores business lige nu," siger Kevin Turner.

Ændrer ERP-løsningerne fundamentalt

Centralt i Dynamics-udviklingen står cloud'en. Det er ikke mange år siden, at Microsoft fastslog, at ERP ville blive noget af det sidste, som selskabet ville lægge ud i skyen.

Men sådan er det ikke længere. Til efteråret lancerer selskabet nemlig sine første cloud-baserede ERP-løsninger, nemlig Dynamics NAV samt den amerikanske pendant, Dynamics GP.

Microsoft har tidligere meldt ud, at også Dynamics AX og SL snart vil komme i cloud-versioner.

Selskabet mener, at de fleste it-afdelinger i fremtiden vil arbejde med en hybrid-løsning, der tæller både on-premise og cloud-systemer, der arbejder sammen.

For de nye cloud-løsninger i NAV 2013 gælder det, at det for første gang vil blive muligt at få adgang til ERP-systemerrne fra både SharePoint og browsere.

Ligeledes vil Windsows 8 brugergrænsefladen - den såkaldte touch metro - blive integreret i løsningen.

"Dynamics bliver et system, der flyder oven på alle Microsofts øvrige systemer og som kan integreres med Intunes, Office, Sharepoint, Exchange, Windows og Windows Phone og alle de andre, " siger Kirill Tatarinov, der er Microsofts øverste chef for Dynamics.

Spreder sig

Det ligger grundlæggende for Microsofts approach, at selskabet sigter efter adgang til samme data og samme brugeroplevelse uanset hvilket apparat, brugeren anvender. Her spiller metro-interfacet og Windows 8 en helt central rolle - også når det gælder Dynamics.

"Microsoft vil være det første selskab, der giver samme brugeroplevelse fra samtlige apparater - fra mobil over pc over tablet over spillekonsol over slate over bærbar og til tv'et," siger Kevin Turner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    IT Security Specialist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job