Rådgiver: Teleselskaber tager millioner i overpris

Sjusk med fakturaer koster danske erhvervskunder hundreder af millioner kroner om året, vurderer telerådgiver.

Artikel top billede

Godt nok kæmper TDC med faktura-kaos omkring sine SKI-kunder, der brokker sig højlydt.

Men faktisk er tele-fakturering en stor jungle, hvor kunder mister millioner og atter millioner af kroner hvert eneste år.

Det vurderer selvstændig telerådgiver Rasmus Tharsgaard, der blandt andet lever af at tjekke tele-fakturaer for kunder.

"I løbet af mine snart fire år som selvstændig telerådgiver har jeg endnu aldrig oplevet at tjekke fakturaer for erhvervskunder fra de tre store, TDC, Telenor og Telia, hvor der ikke blev fundet fejl," siger han.

Rasmus Tharsgaard understreger dog samtidig, at selvom han hidtil udelukkende har fokuseret på at tjekke tele-fakturaer relateret til de tre store er dette på ingen måde ensbetydende med, at markedets øvrige teleudbydere per definition har styr på deres tele-fakturaer.

Blandt hans kunder er nogle af Danmarks største firmaer, og han har desuden selv en fortid hos et par af de store teleudbydere.

Mange hundrede millioner kroner

"Mit skøn er, at der ofte overfaktureres for 10-20 procent i forhold til det aftalte. Så ser man på antallet af erhvervskunder i Danmark, er der tale om mange hundrede millioner kroner, som disse har krav på at få tilbagebetalt," siger han.

Alligevel vurderer Rasmus Tharsgaard, at den primære grund til fejlene er sjusk, hvor telefirmaerne simpelthen ikke har styr på tingene.

Rådgiveren forklarer, at der indgås en kontrakt for hver enkelt erhvervskunde.

Afhængig af kontraktens kompleksitet samt erhvervskundens størrelse sker en delvis manuel implementerings-proces, der er mere eller mindre omfangsrig for teleudbyderen i forhold til teleudbyderens kunde og faktueringssystem.

"I denne delvise manuelle implementerings-proces sjuskes der som oftest i form af forkert implementering af de ellers nøje aftalte rabatter og priser, forkert implementering af de ellers nøje aftalte abonnementstyper og forkert opkrævning af oprettelsesafgifter," fortæller Rasmus Tharsgaard.

Derudover er teleudbyderen ofte alt for lang tid om at opstarte og gennemføre implementerings-processen, hvilket betyder, at der kan gå noget tid, før erhvervskunden reelt bliver underlagt de nye aftalte priser, rabatter, abonnementstyper, forklarer han.

Hvorfor ender det altid med overfakturering og ikke underfakturering, hvis der er tale om sjusk?

"Min eneste kommentar til dette punkt er, at jeg samlet set aldrig har oplevet dette på nogen af mine erhvervskunder," slutter han.

Læs kommentarer fra teleselskaberne senere her på computerworld.dk

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S