It-kaos på hospitaler: Her er (midlertidig) løsning

To it-systemer på hospitaler taler ikke sammen - men nu skulle der være fundet en løsning. Den er bare ikke permanent.

Artikel top billede

Læs også:

It-bøvl bringer tidligere sygehus-patienters liv i fare

Her er de største EPJ-leverandører i Danmark

Danske regioner kasserer 18 EPJ-systemer

De praktiserende læger er bekymrede for deres patienters helbred, eftersom Region Hovedstadens hospitaler ikke længere sender medicinlister med udskrivelsesbrevene.

Den helbredstruende situation er opstået, fordi regionens EPJ-modul til medicinregistrering ikke taler sammen med det fælles medicinkort (FMK).

Nu skulle der dog være en løsning på vej.

Det skriver Region Hovedstadens Enhed for Udvikling og Kvalitet i et brev til Regionsrådet og Sundhedskoordinationsudvalget.

Slut med manglende medicinliste

I marts mødtes de praktiserende læger Region Hovedstaden for at finde en løsning, som kan tilfredsstille alle parter.

På mødet, hvor regionen og praksislægerne diskuterede medicinsituationen i hovedstadsområdet, deltog også Sundhedsstyrelsen.

Styrelsen har skrevet den nuværende vejledning til, hvordan udskrivelsesbrevene bør udformes. Af denne vejledning fremgår det tydeligt, at udskrivelsesbrevet, også kaldet en epikrise, bør indeholde patientens aktuelle medicinstatus.

Her i 2012 finder Sundhedsstyrelsen, at medicinoplysningerne stadig bør fremgå af udskrivelsesbrevene. Det fremgår af føromtalte brev til Regionsrådet og Sundhedskoordinationsudvalget.

"Sundhedsstyrelsen har fundet, at medicinindhold i epikriser (udskrivelsesbreve, red.) først kan udgå, når hele landet er på FMK, hvilket forventes at ske inden for de næste 12-14 måneder," skriver Region Hovedstaden efter mødet med PLO og Sundhedsstyrelsen.

De tre parter skulle efterfølgende have fundet frem til en løsning på de manglende medicinoplysninger. Den konkrete løsning omtales dog ikke i brevet. Der står blot, at "det forventes, at løsningen er etableret i uge 16."

Ikke permanent løsning

Computerworld har derfor spurgt koncerndirektør Svend Hartling, hvorvidt der er tale om en midlertidig løsning, indtil alle praktiserende læger er koblet på FMK, eller om Region Hovedstaden har løst de tekniske udfordringer, så medicinmodul og FMK taler sammen.

"Det er en elektronisk løsning, hvor FMK oplysningen føres ned i OPUS-epikrisen, sådan at vi undgår transkriberingsfejl. Løsningen ønskes ikke permanent," svarer han.

OPUS er det system, Region Hovedstaden bruger på hospitalerne til at registrere patienternes medicinering.

Læs også:

It-bøvl bringer tidligere sygehus-patienters liv i fare

Her er de største EPJ-leverandører i Danmark

Danske regioner kasserer 18 EPJ-systemer

Sådan kom det så vidt

Læs også:

It-bøvl bringer tidligere sygehus-patienters liv i fare

Her er de største EPJ-leverandører i Danmark

Danske regioner kasserer 18 EPJ-systemer

Trods Sundhedsstyrelsens epikrise-vejledning har hovedstadens hospitalslæger ikke skrevet patienternes aktuelle medicinoplysninger i udskrivelsesbrevene til de praktiserende læger siden 1. februar i år. 

Region Hovedstaden besluttede i forbindelse med implementeringen af det fælles medicinkort (FMK), at det ikke længere burde være nødvendigt at fremsende medicinoplysningerne.

Ideen bag FMK er nemlig, at det skal være en tværsektoriel database, som også praksis-sektoren kan tilgå.

Ideelt set burde de praktiserende læger altså kunne se den enkelte patients aktuelle medicinering i FMK.

Problemets kerne

"Der var en aftalt forventning om, at regionens praksis-læger ville være tilsluttet, når de sidste hospitaler var klar," skriver regionens Enhed for Udvikling og Kvalitet til regionspolitikerne.

Sådan er det desværre ikke gået i Region Hovedstaden. Her er kun 28,4 procent af praksisserne koblet på FMK. 

Alligevel havde regionens beslutningstagere en klar forventning om, at det fælles medicinkort allerede i begyndelsen af 2012 kunne erstatte medicinlisterne i udskrivelsesbrevene. 

"Implementeringsplanen blev overholdt i forventning om, at epikriser herefter ikke skulle indeholde medicinoplysninger. Disse skulle alene anføres i FMK for at sikre mod manuelle overføringsfejl," fremgår det af brevet.

Med den nuværende løsning risikerer patienter, der behandles i Region Hovedstaden, dog ligeledes medicineringsfejl i overgangen mellem sektorerne. Det var da også den erkendelse, de tre parter nåede frem til i slutningen af marts.

Region Hovedstaden oplyser til Computerworld, at problemet bør være løst den 20. april.

Læs også:

It-bøvl bringer tidligere sygehus-patienters liv i fare

Her er de største EPJ-leverandører i Danmark

Danske regioner kasserer 18 EPJ-systemer

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Cyber Briefing: Fra identity-angreb til sikker genopretning

    Identity-angreb rammer virksomhedens kontrolplan først. Få konkrete råd til at beskytte og gendanne AD og Entra ID, validere recovery og styrke cyberresiliensen. Deltag og lær hvordan du kan sikre hurtigere vej tilbage efter et angreb.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Suverænitet, risk management og resiliens i en urolig verden

    Digital suverænitet er rykket fra politisk debat til konkret risikostyring.På dette eksklusive dinner roundtable samler Computerworld, T-Systems og Palo Alto Networks 12-15 ledende it- og sikkerhedsbeslutningstagere til en fortrolig samtale om...

    Sikkerhed | Højbjerg, Aarhus

    Cyber Security Summit 2026 - Aarhus

    Lær om organisationers evne til at modstå, håndtere og komme videre efter alvorlige digitale hændelser, herunder ledelsesansvar, forretningskritiske afhængigheder og de valg, der afgør, om plan B holder, når systemer eller leverandører svigter.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo