Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Danske regioner kasserer 18 EPJ-systemer

Efter 20-25 års EPJ-arbejde er regionerne nu klar til med hård hånd at rydde ud i mængden af løsninger.

Læs også:

Disse firmaer kæmper om at redde EPJ i Danmark

Ved regionsdannelsen i 2007 var der 23 forskellige EPJ-løsninger i Danmark.

I 2010 gik de fem regioner sammen og stiftede Regionernes Sundheds-IT (RSI), hvorigennem de forpligtede sig til kun at have ét EPJ per region ved udgangen af 2013.

Det betyder, at hele 18 EPJ-løsninger skal kasseres, nu hvor regionerne skal gå fra 23 til kun fem.

Vi er godt på vej

I dag står der 2012 på den afrivelige hjørneflap i kalenderen. De danske regioner har altså eksisteret i fem år, og skal vi tro regionsfolkene, er der sket markante fremskridt.

"Vi er rigtig godt på vej. Der er sket meget, siden EPJ-arbejdet overgik til regionerne. De fem regioner har forpligtet sig til at arbejde sammen og nå ned på kun et EPJ-landskab per region inden udgangen af 2013," siger Heidi Forberg, der er sekretariatschef i RSI.

En del af systemerne er allerede blevet kasseret. I perioden fra 2007 til 2010 skar Region Hovedstaden og Region Sjælland ned på antallet af EPJ-systemer, hvilket betød, at vi i den periode gik fra 23 til 18 EPJ-løsninger på landsplan.

Allerede i oktober 2011 var tallet bragt yderligere ned, idet også Region Midtjylland havde fået nedbragt antallet af EPJ-løsninger. Så for fire måneder siden rundede Danmark 15 EPJ-løsninger.

Foreløbig er det dog kun Region Sjælland, der har nået det gyldne ettal. Men mange af sygehusene inden for de enkelte regioner er koblet på samme EPJ-system, så selv her sker der en masse.

Desuden er e-journalen, der skal fungere som bindeled på tværs af regionsgrænserne, også oppe at køre.

Lægerne er positive

Hospitalslægerne, der skal bruge EPJ-systemerne i deres daglige arbejde, har da også oplevet en positiv udvikling.

"Vi mener, der er sket et kvantespring på det sidste. Det har været ekstremt længe undervejs, men nu oplever vi virkelig, at der sker noget. De har nået meget mere de her tre til fire år sammenlignet med de foregående 20 år."

Det siger afdelingslæge på hjerte-lunge-karkirurgisk ved OUH Lars Riber på vegne af Lægeforeningen, hvor han sidder som formand som Sundheds-it.

Skønt det nu går fremad, understreger Lars Riber, at der endnu er lang vej igen.

"Vi skal ikke hvile på laurbærrene. Der skal arbejdes videre. De elektroniske patientjournaler skal ikke bare være dokumenter på computeren, ikke bare papirjournal elektronisk, men et redskab. Vi skal kunne søge, og det skal kunne sammenholde symptomer og kæde dem sammen med sygdomme som for eksempel sukkersyge og allergi."

Og der skal ikke kun videreudvikles.

Der er stadig elementer, der ikke fungerer efter planen. For eksempel har e-journalen ikke kunnet trække data ud af Århus Universitets Hospital siden, sygehuset blev koblet på Region Midtjyllands EPJ-system den 14. november 2011.

Selvom meget tyder på, at Danmark er kommet markant tættere på et sammenhængende EPJ-system, er der altså stadig en bid vej endnu.

Der er en række tekniske udfordringer både inden for de enkelte regioner og i forbindelse med de tværregionale samarbejder.

Den næste tid vil Computerworld kigge nærmere på EPJ-arbejdets flaskehalse og pengeslugere.

Læs også:

Disse firmaer kæmper om at redde EPJ i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere