Millioner af Gmail-brugere ramt af kæmpenedbrud

Antallet af ramte brugere har sandsynligvis været over 30 millioner.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google undervurderede i første omgang omfanget af og konsekvenserne ved det nedbrud, der ramte Gmail onsdag.

I den sidste opdatering om problemet i Apps Status Dashboard skrev Google, at det timelange nedbrud påvirkede "under 10 procent" af Gmails brugerbase, hvilket er meget mere end det oprindelige estimat på "under to procent."

Derudover advarer Google også om i opdateringen natten til onsdag klokken 2.45 dansk tid, at der stadig kan være eftervirkninger af nedbruddet.

"Selvom vi har løst problemet med Google Mail, så er det muligt, at visse brugere stadig vil opleve beskedforsinkelser, fordi de ramte konti ikke var tilgængelige til at modtage beskeder. Alle beskeder vil blive leveret, efter adgangen til kontoen er genoprettet," forklarer Google i denne opdatering.

Hvis vi antager, at 9,5 procent af alle Gmail-brugere blev ramt, så påvirkede problemet omkring 33,2 millioner mennesker. Gmail har mere end 350 millioner aktive brugere.

"Dette nedbrud i Gmail understreger det enorme omfang af sådanne webmail-services. Selvom leverandøren måske siger, som om ingenting er sket: 'åh, det er kun to procent af vores brugere, der er ramt', så er virkeligheden den, at en lille procentdel stadig betyder, at millioner af kunder står uden service," kommenterer analytiker Matthew Cain fra Gartner.

Google anerkendte problemet natten til onsdag klokken 2.42 dansk tid, og oplyste godt en time senere, at problemet var løst.

På statussiden Apps Status Dashboard undskylder Google "for ulejligheden," takker Gmail-brugerne for deres "tålmodighed og fortsatte støtte" og siger, at selskabet hele tiden forbedrer sine "systemers pålidelighed," hvilket Google anser for at være "en topprioritet."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Chef til stor applikationstransformation i Forsvaret

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S