Artikel top billede

Huawei mener selv, at Ascend D er verdens hurtigste smartphone med selskabets egen quad core-processor på 1,5 gigahertz. Skærmen er på 4,5 tommer, den kører Android 4.0 og har et otte megapixels kamera. Desuden påstås batteritiden 30 procent bedre end industri-standarden.

Kinesisk tele-komet vil sælge smartphones til dig

Kinesiske Huawei stormer frem i teleindustrien, og selv helt store spillere frygter nu selskabets fremmarch. Også danskerne vil i stigende grad stifte bekendtskab med Huawei.

Læs også:

Sådan vil HTC få dig til at vælge en HTC-telefon

To år efter lancering: Så lillebitte er Windows Phone

Kineserne kommer!

Det er Huawei et aktuelt, lysende eksempel på. Ganske vist har det kinesiske selskab eksisteret siden 1988, men i de senere år er netop denne virksomhed trådt frem på den vestlige tele-scene.

Huawei arbejder med alt fra netværksteknologier og -services til cloud computing, IP-telefoni, tele-presence, smartphones og tablet-pc'er - og tjener gode penge.

De omkring 110.000 ansatte stod i det seneste årsregnskab bag en omsætning på omkring 165 milliarder kroner og skabte et overskud i omegnen af 25 milliarder.

Vil tættere på danskerne

I Danmark kender forbrugerne indtil videre mest Huawei som leverandør af modemer til trådløst bredbånd. På erhvervsfronten har TDC Huawei som leverandør på visse områder, men det er endnu ikke en spiller i samme kaliber som eksempelvis Ericsson.

Kineserne har dog kun været til stede her i landet siden 2007, og selskabet har bebudet, at Huawei også i Danmark vil blive et kendt brand i fremtiden.

Mobile World Congress i Barcelona i februar havde selskabet ikke "bare" en stand som alle de andre producenter. Det havde samtidig lejet en hel bygning, hvor man kunne invitere kunder og partnere indenfor til en snak om forretningsmuligheder.

Dem er der også nok af - forretningsmulighederne.

Analysehuset ABI Research har netop udgivet en rapport om markedet for trådløst udstyr, hvor Huawei nu ligger på en andenplads kun overgået af Ericsson og således foran Nokia Siemens Networks.

Vil sælge dig smartphones


Huawei er endnu kun på vej til at indtage markedet for smartphones, men selskabet har et pænt udvalg.

At dømme ud fra de produkter, vi havde i hånden i Barcelona, er det ikke bare billige efterligninger, men fornuftige produkter.

Prisen har Huawei tidligere formået at presse længere ned end konkurrenternes, og fortsætter den strategi, vil selskaber som Samsung og HTC, der også anvender Android, få kamp til stregen.

Især hvis man tager i betragtning, at Huaweis hjemland er det formentlig hurtigst voksende smartphone-land i de kommende år.

Om danskerne vil tage Huawei til sig som smartphone-producent i samme grad, som det er sket med Samsung og HTC, er endnu uvist. At Huawei har tænkt sig at satse på det, lægger selskabet ikke skjul på.

Cisco frygter Huawei

Huawei tjener dog i høj grad penge inden for netværks-teknologier og -services, hvor selskabet bejler til alverdens teleoperatører.

Efter eget udsagn er Huawei nu til stede i 140 lande og leverer løsninger til 45 af de 50 største teleoperatører på verdensplan.

Selv amerikanske Cisco med John Chambers i spidsen har fået respekt for den kinesiske komet og frygter Huawei mere end selskaber som HP, Juniper og Avaya.

"Huawei bliver en meget hård konkurrent i det lange løb. De tre andre (Juniper, HP and Avaya, red.) tror jeg, at vi har en god mulighed for at distancere os fra og løbe fra, og jeg måler vores succes ud fra, om vi gør det eller ej," har John Chambers netop udtalt til Wall Street Journal.

Læs også:

Sådan vil HTC få dig til at vælge en HTC-telefon

To år efter lancering: Så lillebitte er Windows Phone




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere