Forsker: Det kan vi alle lære af CSC-konflikten

CSC-konflikten bør give mange danske it-ansatte et andet syn på nogle helt centrale problemstillinger, mener forsker.

Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal)

Læs også: Derfor er CSC-konflikten en nedtur for alle parter.

Adjunkt Anna Ilsøe fra Sociologisk Institut på Københavns Universitet har i månedsvis forsket i CSC-konflikten og mener, at vi alle kan lære af den.

For det første er den tid, hvor alle it-folk per automatik kan opfatte sig selv som uundværlige, og dermed forlange særlige løn- og arbejdsvilkår, forbi, mener hun.

"Med globaliseringen er flere og flere it-arbejdspladser under pres. Omvendt er der fortsat nogle særlige it-specialister i Danmark, der er i høj kurs," siger Anna Ilsøe.

Ergo, er billedet blevet markant mere broget, end det var bare få år tilbage, vurderer adjunkten.

Nogle specialiserede jobfunktioner, som man få år tilbage troede, var umulige at flytte ud, outsources i dag.

Mere nuanceret syn på it-arbejdspladser

Omvendt henter man i dag i stigende grad andre mindre specialiserede jobfunktioner hjem igen, fordi danske medarbejderes selvstændighed spiller en afgørende rolle for kvaliteten, peger hun på.

CSC-konflikten endte netop i en stor konflikt, fordi opfattelserne og parterne var så langt fra hinanden.

"Derfor skal vi altså alle tænke lidt mere nuanceret omkring it-arbejdspladser i Danmark, hvor nogle altså fortsat kan have høj markedsværdi, mens andre er under pres fra konkurrencen fra udlandet," mener Anna Ilsøe.

Du kan læse hele Anna Ilsøe redegørelse om konflikten her.

Læs også: Derfor er CSC-konflikten en nedtur for alle parter.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS