TDC: Derfor trak vi tæppet væk under konkurrenterne

Mens teleselskaber raser over omdiskuteret TDC-manøvre, har TDC svært ved at forstå konkurrenternes vrede.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Vrede telefirmaer: Så hårdt vil TDC-manøvre ramme

Tusindvis af intetanende danskere bliver TDC-kunder

Konkurrenternes kritik er haglet ned over TDC i kølvandet på telekæmpens beslutning om at droppe det faste operatørvalg. (Se boksen herunder).

Men hos TDC har man svært ved at forstå, at konkurrenterne på den måde farer op i det røde felt.

"Vi vurderede i januar, at det faste operatørvalg havde mere historisk betydning end levedygtighed i dag. Det var på tide at få samlet abonnementsforholdet et sted, så kunderne ikke modtager to regninger," lyder det fra TDC's koncerndirektør Eva Berneke.

Hun tilføjer, at det samlet set drejer sig om omkring 25.000 kunder, og at problemet derfor er overkommeligt. Tidligere har Telia og Telenor været ude og tale om op til 100.000 berørte kunder.

Eva Berneke fortæller, at teleselskaberne desuden kunne have valgt at fortsætte med at købe det faste abonnement hos TDC og på den måde selv sende en samlet regning til deres kunder.

"Prisen ville være den samme," bedyrer hun.

Af principielle årsager har Telia og Telenor anket sagen til Teleklagenævnet, men koncerndirektøren kan ikke se, at der er noget principielt i at komme efter.

"Jeg har svært ved at se, at der skulle være noget principielt i sagen. Jeg synes fristen har været god, men jeg kan forstå, at de kunne have ønsket sig en længere varsling. For det er noget, man altid kan diskutere. Men jeg mener faktisk, at det fra et principielt synspunkt er det rigtige, vi har gjort. At gå ind og rydde op i regningerne."

At konkurrencen på det danske marked har fået et hak i den negative retning, fordi TDC's dominans nu er blevet styrket, er heller ikke en kritik, koncerndirektøren kan følge.

"Jeg synes ikke, man skal kigge på TDC's størrelse som et udtryk for, hvor meget konkurrence der er på markedet. Vi har et af de mest konkurrenceprægede markeder med fire operatører. Er man i tvivl om konkurrencesituationen, kan man bare kigge på TDC's priser på bredbånd og mobil," slutter koncerndirektøren.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S