Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system
CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder
"Nej, det er ikke business intelligence. Det er it intelligence," lyder svaret fra Jan Amtoft, CIO i FLSmidth, da vi spørger ind til det analyse-system, han kategoriserer som en af årets hidtil vigtigste beslutninger.
"Det handler nemlig kun om it-performance og it-medarbejderne, derfor må det være it intelligence," fortsætter han.
Svarene fra Jan Amtoft kommer, efter at vi har spurgt ham, hvad hans vigtigste beslutning i 2012 har været.
Og det er ikke uden stolthed i stemmen, at han fortæller.
"Fagligt er jeg ret stolt af vores løsning."
"Noget af det vigtigste i en it-organisation af vores størrelse, hvor man ikke lige kan kommunikere verbalt med hinanden, er procesmodenhed, så vi kan flytte os fremad planlagt og koordineret. Målinger er en central del af det at blive procesmoden."
I FLSmidth har it-holdet derfor sammensat et analysesystem, der oplyser hele maskinrummet i it-afdelingen i form af en balanced scorecard-målemodel med cirka 150 målepunkter.
"Her kan vi eksempelvis holde øje med, hvor mange it-talenter, vi har, hvor mange medarbejdere, der forlader virksomheden i de forskellige lande, eller hvor mange medarbejdere der har sagt ja til vores udviklingsprogram," fortæller Jan Amtoft, og fortsætter:
"Herudover kan vi også følge succesraten for it-projekter, vi har i gang, eller afkastet på de projekter, vi har afsluttet. Vi måler både human og teknisk performance og kortlægger risici og handlemuligheder. Vi har indsat målepunkter på alle de områder, som er relevante for it," fortæller han.
"På den måde kan vi følge alle vores it-ansatte over hele verden og se, hvordan vi kommer fremad. Det er et vigtigt redskab til at skabe en fælles kultur og forståelse i en global virksomhed."
Artiklen fortsætter på næste side...