Artikel top billede

Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system

Årets CIO 2012 Transport-giganten DSV's it-direktør, Jesper Erichsen, har fokus stift rettet mod governance og ledelse for at holde et over 20 år gammelt it-system i luften.

Læs også:
CIO i Novo Nordisk: Ansvarlig for it for milliarder

Årets CIO: Sådan træffer man beslutninger

Tid er den afgørende faktor, når den danske transport-gigant DSV skal levere paller og pakker til kunderne.

Med over 65 millioner årlige forsendelser til lands, til vands og i luften er det derfor alfa omega, at den bagvedliggende planlægning spiller optimalt for de godt 21.500 medarbejdere, hvoraf omkring 2.000 befinder sig i Danmark.

Og her kommer DSV's centrale it-system, Cargolink fra 1989, ind i billedet.

Det skyldes, at systemet med sine 10 millioner linjer kode, 2.000 forskellige programmer og 1.000 skærmbilleder er hjerne og hjerte på samme tid i transportselskabets Road-division indeholdende alt fra trafikplanlægning til fakturering og rapportering.

Det har dog været sin sag for DSV's it-direktør Jesper Erichsen at få enderne til at mødes i det bedagede it-system med 7.000 samtidige brugere.

"På grund af sin alder er Cargolink vokset frem som et blomkålshoved med forskellige knopskud, og det har derfor været min opgave at få styr på processerne, efter en tid med store driftsproblemer og nedbrud," siger Jesper Erichsen, der tiltrådte som it-direktør i DSV i august 2010, og som nu er nomineret til årets CIO sammen med fire andre CIO's.

Først ud - og så hjem igen

Jesper Erichsen forklarer, at et af grundproblemerne med Cargolink er, at det oprindeligt er bygget til en mindre virksomhed, der i slutningen af 1980'erne havde en omsætning på omkring en halv milliard kroner.

I dag er DSV's omsætningstal oppe og ringe på 43,7 milliarder kroner.

Jesper Erichsens arbejde med at modernisere og strømline systemet har ikke været gjort nemmere af, at Cargolink har været outsourcet i 2004 og siden insourcet igen i 2008.

Outsourcingen var ikke den helt store succes, da systemet med sit gamle og usupporterede IBM-programmeringssprog VAG (VisualAgeGenerator) er noget af en håndfuld at jonglere med for en ekstern driftsleverandør.

Udover driftsproblemer i forbindelse med insourcingen, der stort set var plads ved udgangen af 2010, løb systemet ind i en skaleringsbarriere, som gjorde, at Cargolink ikke kunne udvides mere, hvis man ellers gerne ville have acceptable svartider.

Smøger ærmerne op til besparelse

Derfor var det en af Jesper Erichsens første opgaver at sikre skalerbarhed og stabil drift, hvilket er sket ved henholdsvis at skille applikationer og databaser fra hinanden og opdatere systemet, da de fleste softwarekomponenter var usupporterede og ikke opdaterede siden 2005.

Sideløbende mødte it-direktøren konstante krav fra de mange medarbejdere, der ønskede flere funktioner, hvilket af og til fik systemet til at bryde helt sammen.

"I starten patchede vi så dagligt i arbejdstiden, hvilket selvfølgelig ikke var hensigtsmæssigt. Nu opgraderer vi kun systemet uden for normale arbejdstider og nøjes med opdateringer en gang i kvartalet," siger Jesper Erichsen og fortsætter: 

"Nu har vi en oppetid på 99,94 procent, og vi har reduceret incidents med en tredjedel. Fokus på governance har med al tydelighed vist, at når man får kontrol over sit system uden den evige brandslukning, så får vi også bedre tid til udvikling," lyder det fra DSV's it-direktør.

Nu er tiden kommet til et nyt system

Han fortæller, at DSV har sparet omkring 20 procent på sin løbende drift.

Det vil i kroner og ører årligt sige "et pænt tocifret millionbeløb".

"Når man kommer i kontrol, så bliver det hele faktisk også meget billigere," lyder læren fra DSV's it-direktør.

Kigger efter nyt system

Selv om Cargolink i dag kører tilfredsstillende, og DSV nu har fået styr på processer og sin it-governance med en klar ansvarsfordeling mellem udvikling og vedligeholdelse, så synger Cargolink på sidste vers.

Det skyldes blandt andet, at DSV ruster sig til at få et mere robust system, der kan håndtere, at virksomheden igennem 20 år er vokset kraftigt.

Desuden har virksomheden meget forskellige setups til sin lastbilsfragt og pakketransporten til søs og i luften.

Derudover er Cargolink i sin nuværende form så rigidt, at det er umuligt at bruge i Grækenland og i Østeuropa, hvor der findes andre alfabeter end det latinske, som bruges i Danmark og i det meste af den vestlige verden.

"Fra min stol handler it grundlæggende om ledelse og at sætte tingene ind i strukturer, hvor min opgave så er at angive retningen," siger Jesper Erichsen.

Han peger på, at det nye system i lighed med Cargolink naturligvis bliver en ekstrem vigtig del af forretningen.

Derfor går DSV's it-direktør heller ikke bare ud og hiver et nyt system ned fra hylderne.

I stedet bruger han disse måneder til at sondere terrænet for det mest anvendelige it-system, der enten skal bygges modulært op med forskellige produkter, eller være ét stort system, der kan håndtere hele virksomhedens behov på en gang.

I den henseende kigger han mod selskaber som SAP og Oracle.

Andre og mindre leverandører kan dog også komme i spil i en udskiftningsproces, hvor it-direktøren inddrager medarbejdernes ønsker til funktioner og brugervenlighed for at tilfredsstille sine kolleger og ikke mindst virksomhedens bundlinje.

"For mig er it og forretningen ikke to forskellige størrelser, men hænger uløseligt sammen, ligesom man heller ikke adskiller økonomi og forretning. Og i it-afdelingen må vi jo også påtage os et ansvar med at være med til at udvikle og optimere forretningen," lyder det fra DSV's it-direktør Jesper Erichsen.

Han forventer, at der kommer klarhed over, hvilket system transportselskabet vælger, inden for et par måneder.

Læs også:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere