It-folk river sig i håret over medarbejdernes mobiler

Ny rapport afslører, hvor mange medarbejdere, der anvender ikke-godkendte smartphones og mobile tjenester på jobbet.

Artikel top billede

Læs også:

Sådan undgår du at dit private it-grej skader firmaet

Ny toppost kan være på vej i dit firma: Mobildirektør

Truslerne mod de mobile enheder vokser, men beskyttelsen følger ikke med.

Det er en af konklusionerne i en netop udgivet en rapport fra Juniper Networks om sikkerheden i mobile enheder og mobil-tjenester.

Det såkaldte Trusted Mobility Index (PDF) er baseret på en undersøgelse i marts måned blandt 4.037 mobil-brugere og it-beslutningstagere fra USA, England, Tyskland, Japan og Kina.

For virksomhedernes it-afdelinger er det interessant, at 41 procent af respondenterne bruger personlige enheder på jobbet uden at have "fået lov" til det.

"Sammenblandingen af personlige og professionelle teknologier lægger et betydeligt pres på de it-administratorer, der er ansvarlige for at beskytte virksomhedes netværk og de informationer, medarbejderne har adgang til," skriver Juniper Networks.

It-ledere rapporterer ifølge Juniper Networks om en række bekymringer i forhold til, at medarbejderne bruger mobile enheder på deres netværk.

"...herunder sikkerhedsbrud på grund af stjålne enheder (41 procent), kravene til viden for at kunne håndtere forskellige enheder (40 procent), operativsystemer (38 procent) og sikkerhedsprotokoller (37 procent) og risikoen for, at medarbejderne introducerer malware på netværket (32 procent)."

Bruges til følsomme data

At smartphones og tablet-pc'er i stigende grad bliver interessante mål for it-kriminelle skyldes ikke bare den voksende udbredelse, men også at de ting, de anvendes til, bliver stadig mere kritiske.

I undersøgelsen svarer 76 procent eksempelvis ja til, at de tilgår banken eller helbredsrelaterede informationer på farten, mens 89 procent af dem, der bruger telefonen til arbejds-formål, siger, at de tilgår følsomme informationer fra den lille lomme-gadget.

"Mens truslerne mod mobile enheder forsætter med at vokse, har forbrugernes tiltag for at beskytte sig ikke fulgt med," lyder det blandt andet i rapporten fra Juniper Networks.

Blandt hovedkonklusionerne er også, at blot 15 procent af respondenterne har stor tiltro til sikkerheden i deres mobile dimser og de tjenester, de anvender.

63 procent har ingen idé om, hvorvidt de kan stole på sikkerheden eller ej.

Overvejer at droppe mobil-tjenester

Konseksvenserne af et sikkerhedsbrud i en mobil-service kan være ganske alvorlige, hvis man skal tro resultaterne i rapporterne.

Faktisk siger hele 71 procent, at en enkelt sårbarhed eller et enkelt sikkerhedsbrud kan få dem til at stoppe med at bruge den mobile netbank. Inden for private kommunikationstjenester er procentdelen helt oppe på 78.

Om det passer i realiteten, er nok lidt svært at konkludere ud fra rapporten.

I hvert fald ville konsekvenserne ved en sårbarhed i en netbank eller på sociale netværk som Facebook være ganske alvorlige for firmaerne bag.

Læs også:

Sådan undgår du at dit private it-grej skader firmaet

Ny toppost kan være på vej i dit firma: Mobildirektør

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse