TDC-chef: Vi har ikke brug for store datapakker

Vi har slet ikke brug for de gigantiske datapakker, som de danske mobilselskaber tilbyder danskerne for tiden, mener TDC-topchef, Henrik Poulsen.

Artikel top billede

TDC-chef Henrik Poulsen mener, at datakrigen i den danske mobilbranche er et stort markedsførings-trick.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten finder Henrik Poulsen det langt ude, at det ene mobilselskab efter det andet skruer gevaldigt op for de datamængder, der er inkluderet i deres mobilpakker.

"Jeg har senest set et produkt med 44 gb inkluderet. Det er lidt en marketing-gimmick. Det er jo ikke engang en promille af kunderne, der bruger så meget data," siger Henrik Poulsen til avisen.

Under en gigabyte

Ifølge avisen er mobilselskabet 3, hvis kunder er blandt de største dataforbrugere i den danske mobilbranche.

Alligevel bruger kunderne i gennemsnit under én gb data om måneden på alle de typiske ting: Mail, Facebook, sms, internet-surf og lignende, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Avisen skriver, at udviklingen med de store datapakker til ingen penge rummer en fare, fordi man kan løbe ind i problemer med kapaciteten på mobilnettet.

"Branchen er nødt til at få løst problemet med, at den i øjeblikket forærer data væk. Det er jo ikke holdbart på den lange bane," siger aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil