System til landbrugsstøtte ramt af it-galskab

En stor, digitaliseret støtteordning har været en succes, mener styrelse, selv om mange brugere har bandet og bøvlet foran deres computerskærme.

Artikel top billede

Læs også:

It-udbud i milliard-klassen ramt af bøvl og forsinkelser

It-bøvl bringer tidligere sygehus-patienters liv i fare

EU-arealstøtten til syv milliarder kroner har for første gang i år kørt via et digitalt ansøgningsskema, som har været årsagen til en del computer-bøvl på danske gårde.

Trods NaturErhvervstyrelsen har modtaget 44.500 - eller 97 procent af ansøgningerne - via det digitale ansøgningsskema, lægger myndigheden ikke skjul på, at det har været lidt af en broget affære for landmænd og omkring 1.000 landbrugs-konsulenter at finde rundt i.

"Overordnet set er en digital tilmelding på næsten 100 procent en stor succes set i bakspejlet, men vi skal også være ærlige at sige, at der har været en del problemer undervejs," erkender ressourcedirektør Ole Heinager fra NaturErhvervstyrelsen, der har ansvar for ressourceområdet med kunder, HR, økonomi og it.

De resterende tre procent af landmændene har fået dispensation til at udfylde og indsende skemaerne på papir eller mail, som de har været vant til. Fra næste år kan ansøgningen om tilskud fra EU-milliarderne dog kun søges via den digitale ansøgning, som kræver NemID eller anden digital signatur til login.

Callcenter på overarbejde

Frem til deadline den 8. maj har styrelsen haft et specielt oprettet callcenter med 15 medarbejdere, der har hjulpet landmændene og konsulenterne til at få styr på deres digitale støtteordning.

Hen i mod deadlinen har callcentret udvidet dets åbningstider frem til klokken 20 om torsdagen, samtidig med at der åbent på telefonlinjerne om lørdagen, da støtten kan søges frem til den 4. juni, selv om forsinkede ansøgere risikerer at miste penge på at indsende efter den 8. maj.

Årsagen til den øgede telefonstøtte til de mange landmænd og landmændskonsulenter, hvoraf den sidste gruppe reelt tegner sig for godt 60 procent af indtastningerne i det digitale ansøgningsskema, ligger i, at der både har været problemer foran skærmene og på NaturErhvervstyrelsens servere.

Bøvl hos brugerne

Trods en massiv informationskampagne i januar om, at landmændene skulle få sig et NemID for enten selv at kunne udfylde skemaet eller give fuldmagt til konsulenterne om at gøre det, har flere først i sidste øjeblik fået et digitalt login, hvilket har givet pres på NaturErhvervstyrelsens servere i slutspurten.

NaturErhvervstyrelsen kan også notere sig, at der i den første måned har været massivt bøvl, når landmændene skulle give deres konsulenter fuldmagt til at benytte NemID, fordi de hundredevis af fuldmagter er dukket op som én lang liste i fuldmagtsoversigten.

Derudover har det digitale ansøgningsskema i år for første gang tilføjet et hav af andre EU-støtteordninger som eksempelvis miljø-støtte, hvilket alt andet lige har øget kompleksiteten.

Slutteligt angiver ressourcedirektør Ole Heinager fra NaturErhvervstyrelsen, at det digitale ansøgningsskema kun kan indsendes, hvis det alle felter er udfyldt 100 procent korrekt.

Det har eksempelvis betydet, at når skemaet validerer landmændenes eller konsulenternes opgivne arealer mod deres egne indtegninger på landkort i skemaet, er mange blevet ramt af en mur af fejlmeddelelser.

Knas med egen it

Myndigheden havde dog allerede tilbage ved ansøgningsåbningen i februar interne problemer med sin egen it.

Sådan skal ansøgningsskemaet forbedres til næste år

Det interne it-knas har ikke gjort ansøgningsprocessen mindre knubret. 

"Vi har haft problemer med vores server-load balancing, som er blevet oplevet som flaskehalse i vores system. Det er måske fint nok, at en landmand bruger tre aftener på at udfylde skemaet, men det er et problem, når en timebetalt konsulent skal vente et kvarter på godkendelser," siger Ole Heinager.

Her tilføjer han, at konsulenterne har valideret skemaerne mange gange for at finde fejl i stedet for at finde alle fejl på én gang i sidste ende, hvilket igen har givet et pres på styrelsens servere, da skemaernes landkort-billeder fylder en del af processere.

Derudover erkender han, at ikke alle felter i skemaet har fungeret lige hensigtsmæssigt, og der har været en del af, hvad han kalder "mystiske fejlmeddelelser." 

"Vi har selv haft en række børnesygdomme i vores it-setup, men problemet er, at det givetvis har været oplevet som graverende fejl ude foran skærmene. Det kan vi godt gøre bedre," siger ressourcedirektør Ole Heinager fra NaturErhvervstyrelsen.

Lover forbedringer til næste år

Han regner med, at det bliver nemmere for både NaturErhvervstyrelsen og ikke mindst landmændene at komme igennem skemaerne, når den digitale ansøgning til næste år bliver obligatorisk.  

"Til næste år kender folk systemet, og vi har lært en del af det digitale skema i år," forklarer Ole Heinager.

Ressourcedirektøren fortæller, at eksempelvis performancefejl ikke bør forekomme. Især efter styrelsen henover foråret fik fejlrettet sin server-flaskehalse, skete der en markant forbedring med et fingerknips.

Derudover ser han også frem til at kigge brugerne bedre efter i kortene, så styrelsen kan minimere antallet af fejl-40-smuttere.

"Vi skal have fokusgrupper og mere indgående brugertests, så vi kan finde ud af, hvordan landmændenes anmeldermønstre er. Når konsulenterne eksempelvis opdaterer skemaerne konstant, så går det udover vores servere, og derfor skal vi eksempelvis lære dem først at opdatere og fejlrette til sidst," siger Ole Heinager.

Til næste år skydes EU-arealstøtteansøgningerne i gang til februar, hvor danske landmænd kan søge om tilskud på 2.200 kroner per hektar samt en lang række andre støtteordninger.

Det nye system skal i fremtiden kunne håndtere blandt andet den store nye landbrugsreform, CAP post 2013, som indebærer en stor ændring af gældende regelsæt og mange andre af styrelsens opgaver.

Læs også:

It-udbud i milliard-klassen ramt af bøvl og forsinkelser

It-bøvl bringer tidligere sygehus-patienters liv i fare

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse