Microsoft Danmark: Vi får da nye cloud-kunder hver dag

Nye tal, der viser, at andelen af danske firmaer i skyen, falder, matcher ikke den virkelighed, som Microsofts danske chef, Jørgen Bardenfleth, ser.

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck)

Læs også: Nul gennembrud: Så få danske firmaer benytter cloud.

En ny rapport fra Erhvervstyrelsen viser, at et egentlig cloud-gennembrud i Danmark udebliver.

Faktisk viser rapportens tørre tal, at der skulle være sket i fald i andelen af virksomheder, der bruger cloud-baserede løsninger fra 2010 til 2011.

Læs meget mere om det her.

Men hos Microsoft Danmark advarer administerende direktør Jørgen Bardenfleth imod at overfortolke tallene.

"Efter min mening skal man være påpasselig med at tolke for meget i sådanne undersøgelser, men den manglende udvikling overrasker mig, når jeg sammenligner med vores egen cloud-forretning," udtaler han til Computerworld.

Nye kunder kommer dagligt til

Alene på Microsoft Office 365 produktivitetsplatform, Exchange/Sharepoint/Lync i skyen, har Microsoft mere end 3.000 danske virksomheder og 150.000 brugere i dag i Danmark, oplyser Jørgen Bardenfelth.

"Nye kommer til dagligt - både små og store," fortæller han.

Målet er da heller ikke et big bang.

"Vores strategi har hele tiden været, at skyen ikke skulle være - og ikke er - en revolution, men en evolution, hvor vi hjælper kunderne i skyen i det tempo, de selv ønsker, og det er muligt at mixe og matche afvikling af applikationer i skyen, outsourced og derhjemme (on premise, red.) for den enkelte kunde," forklarer Jørgen Bardenfleth.

Microsoft-direktøren forklarer, at selskabet understøtter det ved at tilbyde "hele paletten af løsninger fra public cloud over løsninger til hostere til private cloud løsninger og afvikling af vore løsninger hos kunden selv".

Fortæl om værdien i cloud

"Vi forventer ikke, at kunderne går i skyen for skyens skyld - det skal skabe værdi ved produktivitet, agilitet og nye forretningsmuligheder for kunden," understreger han.

Jørgen Bardenfleth slutter da også af med at pege på, at cloud-leverandører kan gøre det endnu bedre.

"Samtidig må vi som leverandører hele tiden se på, om vi er gode nok til at fortælle kunderne om den værdi, som skyen kan give?," siger han.

Læs også: Nul gennembrud: Så få danske firmaer benytter cloud.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S