Omstridt nyhedstjeneste er stendød

Nyhedssøgetjenesten Newsbooster er død som en sild og genopstår ikke, efter Danske Dagblades Forening lagde sag an og næsten kørte idemanden Nicolai Lassen i sænk. Nu prøver han igen med et nyt firma, der skal levere målrettede informationer til virksomheder.

Nyhedssøgetjenesten Newsbooster er stendød og allerede begravet.

Det erklærer tjenestens direktør Nicolai Lassen, der i sommeren 2002 rendte ind i fogedforbud mod at udsende nyhedsbreve med dybe links til historier på danske avisers websites.

Det var Danske Dagblades Forening (DDF), der stod bag forbuddet, som senere blev prøvet i Sø- og Handelsretten, der stadfæstede fogedrettens afgørelse.

- Newsbooster, som vi kender den, ér stendød. Når man står midt i sådan en retssag, får man ikke udviklet, og så løber tiden fra én. Så det var det, siger Nicolai Lassen.

Retssag trak tænder ud

Han lægger ikke skjul på, at DDF's retssag trak tænder ud, og at han har haft brug for at trække vejret i et stykke tid.

- Slagsmålet med DDF var belastende både økonomisk, arbejdsmæssigt og mentalt, så jeg har haft behov for at prøve noget andet og tænke mig godt om. Men vi har ikke stukket piben ind, siger han.

Nicolai Lassen understreger, at det London-baserede selskab Newsbooster.com Ltd. lever og har det godt, selv om nyhedstjenesten Newsbooster er lagt i graven.

Han er nu i gang med at støbe kuglerne til at lancere en ny søgetjeneste, der skal være målrettet mod især de mindre og mellemstore virksomheder.

Denne nye betalingstjeneste skal ifølge Nicolai Lassen fungere som en blanding af et medieovervågnings-bureau, en vidensdatabase og et kommunikations-bureau, hvor virksomheder kan få leveret specifik og detaljeret viden.

Unikke medier

- Hver kunde vil få et unikt medie, og det tror jeg, bliver fremtiden. Hr og fru Hansen bruger jo i dag Google til at søge viden, og det kan man næsten ikke konkurrere med. Jeg mener godt, at man kan tjene penge på det her, siger Nicolai Lassen.

Han regner med at kunne lancere den nye tjeneste omkring 1. april næste år.

- Jeg forhandler i øjeblikket med visse internationale samarbejdspartnere. Vi har maskinerne, teknologien, salgsapparatet og de fleste aftaler på plads. Nu skal tingene bare forenes, siger Nicolai Lassen.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S