Artikel top billede

It er skide skægt i BonBon-Land

De færreste af os tænker over det, når vi render i BonBon-Land med familien. Men parken med forlystelser som Svend Svingarm og Vildsvinet gemmer på et større it-setup.

Skide skæg it i BonBonLand

Reportage: Allerede inden man kan se indgangen til forlystelsesparken BonBon-Land, er man klar over, hvor man er på vej hen.

Flere af parkens karakterer står udstillet helt ude ved hovedvejen fra Næstved, og over trætoppene kan man se den tårnhøje forlystelse Svend Svingarm stå som et - for nogen måske faretruende - varsel for, hvad dagen skal bringe.

Forlystelsesparken på Sydsjælland er mest kendt for sine farverige figurer med politisk ukorrekte navne som Hundeprutten, Mågeklatten, Klaptorsken og alle deres venner.

Og når familien er på tur i sommerferien, er det nok ikke det komplicerede it-setup, der tænkes på.

Men det er der, gemt bag farverig og sjovt navngivet indpakning.

"Alt herinde er jo faktisk styret af it," siger Richard Horslev, som er økonomi- og it-chef i BonBon-Land.

Fjernkontrol fra Tyskland

På de fleste af de nyere forlystelser er der mulighed for tilkobling til internettet.

Det betyder, at leverandøren i Tyskland via internettet kan yde support, hvis forlystelsen bryder ned.

"Det er rigtigt smart, for når jeg stikker et kabel i forlystelsen, kan leverandøren med det samme fortælle mig præcis hvilken del, jeg måske skal udskifte," fortæller driftsansvarlig Michael Wallin.

Alternativet er, at folk fra den tyske leverandør skal rejse til BonBon-Land for at reparere forlystelsen.

Med internetopkoblingen sparer parken både tid og penge, og der er mindre risiko for, at familier, som har glædet sig, bliver skuffede over en nedbrudt forlystelse.

It tager sig af sikkerheden

It spiller også en rolle for sikkerheden, fortæller driftsansvarlig Michael Wallin, da vi står foran en af de helt klassiske forlystelser i parken, nemlig karrusellen Skildpadden.

"Hvis Skildpadden eksempelvis er indstillet til at hæve sig tre meter på 20 sekunder, og den bryder en af de parametre, så sænker den sig ganske enkelt igen og stopper helt," fortæller han.

Der er i det hele taget ikke mange steder i BonBon-Land, hvor it ikke er indblandet.

"Det er egentlig forbavsende lidt her, der ikke er it-styret," funderer it-chef Richard Horslev, da vi passerer en lille sø, hvor farverige pedalbåde udformet som anden fra Andemads-slikket flyder rundt.

"Ja, der er jo lige pedalbådene her - de kører på rugbrødsmotorer," griner han.

Outsourcing i Paradis

Vi er kolleger med vores konkurrenter

Trods en enorm mængde it har parken faktisk ikke sin egen it-afdeling. Alt er outsourcet, da det er væsentligt billigere.

Al navision-it er outsourcet til NaviPartner, mens al anden it er outsourcet til Ravn IT i Slagelse.

Og når det kommer til al teknikken, er BonBon-Land i tæt dialog med de andre forlystelsesparker, selvom de i virkeligheden er konkurrenter.

"Når det kommer til teknikken, er vi meget kollegiale i branchen. Vi drager nytte af hinandens erfaringer med forskellige typer teknik," siger Michael Wallin, og Richard Horslev tilføjer:

"På forretningssiden er det selvfølgelig noget helt andet, men det lader vi folkene i marketing om."

Arbejder lige ved siden af Paradis

Besøget i BonBon-Land er ved at være slut, og på vej ud af parken ledes gæsterne gennem parkens store butik, der sælger merchandise og slik.

Butikken hedder 'Paradise', og i den tilstødende bygning ligger administrationen, hvor Richard Horslevs kontor befinder sig.

"Ja, jeg arbejder lige ved siden af Paradis. Det er jo dejligt at kunne sige det," griner han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere