Artikel top billede

TDC stopper udrulning efter store it-problemer

Massive it-problemer på TDC-systemer hos Tata TCS får nu TDC til at stoppe videre it-udrulning af opdateringer. Både kunder og medarbejdere er ramt af nedbruddene.

Læs også: Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte

Telekæmpen TDC har stoppet al videre udrulning af it-opdateringer.

Det sker, efter at massive it-problemer har ramt de fleste hjørner og arbejdsgange i TDC, efter at virksomheden for tre måneder siden skiftede leverandør til gigantfirmaet Tata TCS fra CSC.

Det fortæller it-direktør Morten Bangsgaard i en intern artikel til tusinder af TDC-medarbejdere på selskabets intranet.

"[...] Vi [har] sat frigivelse af nye it-opdateringer på pause hen over sommerferien, så vi ikke tilfører systemerne nye fejl, men kan fokusere på at løse de nuværende problemer og stabilisere vores it-systemer," siger it-direktøren i artiklen.

Opdateringer ramte systemer

It-udrulningsstoppet er blot et af mange tiltag, som TDC tilsyneladende har sat i værk som følge af eklatante it-problemer i forbindelse med leverandørskiftet. Blandt andet har firmaets mobilsystemer været hårdt ramt på grund af opdateringer i maj.

"[...] [Opdaterinerne] medførte fejl, som gav problemer for både kunder, medarbejdere og eksterne partnere. Problemerne gjorde, at NABS i flere omgange ikke var tilgængelig, så kunderne kunne ikke betjenes eller betjene sig selv. Derudover var der også problemer på nummerportering, CPR-validering og SIM-kort skifte," siger Morten Bangsgaard i den interne artikel.

Det fremgår desuden af artiklen på TDC's intranet, at problemerne langt fra er løst endnu - "til trods for at der bliver knoklet dag og nat med at løse problemerne", hedder det.

Skal lære systemer at kende

TDC's udrulningsstop af it-opdateringer kommer ikke til at stå alene i kampen mod de mange fejl, som blandt andet betyder, at erhvervskunder ikke kan benytte selvbetjening, og at kunder forgæves har ventet på teknikere, som aldrig fik at vide, at de havde en aftale.

Et såkaldt Freeze Board med tekniske kompetencer fra TCS og repræsentanter fra TDC skal i perioden vurdere sagen, hvis der kommer ansøgninger om dispensationer fra udrulningsstoppet i perioden.

I artiklen beklager Morten Bangsgaard overfor TDC's medarbejdere de mange it-problemer, som er langt flere end ventet, og forklarer årsagen med:

"De store fejl bliver samtidig udfordret af længere fejlretningstider, fordi vores nye partner her i indkøringsperioden er ved at lære systemerne at kende i praksis," siger han i artiklen.

Computerworld har forsøgt at træffe Morten Bangsgaard, men han er på ferie, fortæller kommunikationsrådgiver Povl Damstedt Rasmussen fra TDC, som har følgende kommentar til sagen:

"Vi ønsker at informere vores medarbejdere om skiftet til TCS, og det gør vi både åbent og ærligt. Vi er lige nu i en indkøringsperiode. Det er en proces, som vi ønsker at informere om internt og ikke i pressen."

Tata TSC har gennem firmaets danske PR-bureau meddelt, at virksomheden ikke kan kommentere sagen på på nuværende tidspunkt på grund af en tavshedsperiode op til frigivelsen af et regnkab senere på ugen.

Læs også:
Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere