TDC stopper udrulning efter store it-problemer

Massive it-problemer på TDC-systemer hos Tata TCS får nu TDC til at stoppe videre it-udrulning af opdateringer. Både kunder og medarbejdere er ramt af nedbruddene.

Artikel top billede

Læs også: Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte

Telekæmpen TDC har stoppet al videre udrulning af it-opdateringer.

Det sker, efter at massive it-problemer har ramt de fleste hjørner og arbejdsgange i TDC, efter at virksomheden for tre måneder siden skiftede leverandør til gigantfirmaet Tata TCS fra CSC.

Det fortæller it-direktør Morten Bangsgaard i en intern artikel til tusinder af TDC-medarbejdere på selskabets intranet.

"[...] Vi [har] sat frigivelse af nye it-opdateringer på pause hen over sommerferien, så vi ikke tilfører systemerne nye fejl, men kan fokusere på at løse de nuværende problemer og stabilisere vores it-systemer," siger it-direktøren i artiklen.

Opdateringer ramte systemer

It-udrulningsstoppet er blot et af mange tiltag, som TDC tilsyneladende har sat i værk som følge af eklatante it-problemer i forbindelse med leverandørskiftet. Blandt andet har firmaets mobilsystemer været hårdt ramt på grund af opdateringer i maj.

"[...] [Opdaterinerne] medførte fejl, som gav problemer for både kunder, medarbejdere og eksterne partnere. Problemerne gjorde, at NABS i flere omgange ikke var tilgængelig, så kunderne kunne ikke betjenes eller betjene sig selv. Derudover var der også problemer på nummerportering, CPR-validering og SIM-kort skifte," siger Morten Bangsgaard i den interne artikel.

Det fremgår desuden af artiklen på TDC's intranet, at problemerne langt fra er løst endnu - "til trods for at der bliver knoklet dag og nat med at løse problemerne", hedder det.

Skal lære systemer at kende

TDC's udrulningsstop af it-opdateringer kommer ikke til at stå alene i kampen mod de mange fejl, som blandt andet betyder, at erhvervskunder ikke kan benytte selvbetjening, og at kunder forgæves har ventet på teknikere, som aldrig fik at vide, at de havde en aftale.

Et såkaldt Freeze Board med tekniske kompetencer fra TCS og repræsentanter fra TDC skal i perioden vurdere sagen, hvis der kommer ansøgninger om dispensationer fra udrulningsstoppet i perioden.

I artiklen beklager Morten Bangsgaard overfor TDC's medarbejdere de mange it-problemer, som er langt flere end ventet, og forklarer årsagen med:

"De store fejl bliver samtidig udfordret af længere fejlretningstider, fordi vores nye partner her i indkøringsperioden er ved at lære systemerne at kende i praksis," siger han i artiklen.

Computerworld har forsøgt at træffe Morten Bangsgaard, men han er på ferie, fortæller kommunikationsrådgiver Povl Damstedt Rasmussen fra TDC, som har følgende kommentar til sagen:

"Vi ønsker at informere vores medarbejdere om skiftet til TCS, og det gør vi både åbent og ærligt. Vi er lige nu i en indkøringsperiode. Det er en proces, som vi ønsker at informere om internt og ikke i pressen."

Tata TSC har gennem firmaets danske PR-bureau meddelt, at virksomheden ikke kan kommentere sagen på på nuværende tidspunkt på grund af en tavshedsperiode op til frigivelsen af et regnkab senere på ugen.

Læs også:
Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S