SAS: Derfor flytter vi vores økonomi-it til Indien

Der er tre vigtige grunde til, at SAS har valgt Tata TCS til at levere og drifte flyselskabets nye økonomisystem, fortæller SAS.

Artikel top billede

Pris, kvalitet og enkelhed. Det er parametre som SAS ikke ville give køb på i udbud på økonomisystem, siger Håkan Borglund fra SAS.

Læs også: It-kæmpe i problemer vinder kontrakt med SAS

Enkelhed, pris og kvalitet.

Det et de tre parametre, som Tata TCS vandt en kontrakt på økonomi-it til "flere millioner dollars" hos SAS på. 

Hos SAS siger ansvarlig for økonomi-systemet, vice president for backoffice Håkan Borglund, at der er en simpel årsag til, at flyselskabet valgte det indisk ejede firma.     

"Det var dem, som var bedst på de tre parametre, ganske enkelt," siger han.

Han fortæller, at SAS' nye finans- og regnskabssystem er et stort system, og derfor er det ikke er noget man kan købe fra en mindre spiller.

"De, som har været med i udbuddet, er et antal globale og et antal regionale nordiske leverandører," siger Håkan Borglund til Computerworld.

Skulle baseres på et Oracle-system

Ifølge Håkan Borglund bygger udbuddet til leverandørerne på en række krav, hvor SAS blandt andet har bestemt, at it-løsningen skal funderes på et Oracle-system.

Men der er flere krav, som leverandørerne til SAS' nye finans- og regnskabssystem skulle leve op til, siger Håkan Borglund.

"Vi har været meget fokuseret på prisen, naturligvis kvaliteten, men også på funktionaliteten. Og der har vi sagt, at det skal være så enkelt som muligt. Vi vil have systemet så tæt på standard, som det er muligt," siger han.

Meningen er nemlig, at SAS vil minimere antallet af nødvendige tilpasninger af systemet, når det skal implementeres.

"Pris, kvalitet og enkelthed. Med udgangspunkt i de parametre har vi forhandlet med et antal leverandører," siger han.

For dyre eller for gode

"Vi føler os trygge ved dem som leverandører. Vi kan se, at de kan det her. Referencerne har været meget positive," siger Håkan Borglund.

Han mener dog ikke, at det betyder, at de fravalgte leverandører var dårligere, men har i stedet enten været dyrere eller præsenterede en kvalitet, som var skudt over målet i forhold til det, SAS har brug for.

"Vi har været vældigt fokuserede på alle tre parametre og ville ikke give køb på nogen af dem," siger han.

Læs også:
It-kæmpe i problemer vinder kontrakt med SAS

Udelukker ikke personaleændringer

Håkan Borglund ser aftalen som en forretning, der ligger mere på applikationssiden end de outsourcing-aftaler SAS i forvejen har på it-drift og udvikling, og som inkluderer personale.

Om der kommer til at ske personaleændringer, efter at Tata TCS får implementeret det nye it-system, vil han ikke udtale sig om.

"Vi udelukker det ikke. Jeg vil sige det sådan, at vi vil få en produktivitetsforbedring. På hvilken måde den vil ytre sig, det vil vi ikke gå ind i," siger han.

Hemmeligt besparelsespotentiale

Forbedringen af produktiviteten ligger ifølge Håkan Borglund i, at der er tale om et enklere system, der kan automatisere SAS' processer.

Han fortæller, at de medarbejdere, der skal bruge Tata-systemet, ganske enkelt kan udføre mere arbejde med det nye og enklere system.

Hvor meget SAS har betalt Tata TCS for den flerårige kontrakt, vil Håkan Borglund ikke ud med. Men han henviser til, at TCS har offentliggjort, at der er tale om en multimilliondollar-aftale i amerikansk valuta.

"Og det kan vi bekræfte," siger Håkan Borglund, der heller ikke vil afsløre, hvor meget flyselskabet sparer som følge af aftalen.

Har Tata kun taget første stik hjem?

SAS har for år tilbage outsourcet store dele af koncernens forretningskritiske it-systemer som eksempelvis bookingsystemer, inklusiv hundreder af ansatte til CSC, der oprettede datterselskabet CSC Airline Solutions i den anledning. Kontrakterne løber til 2014.

Spørgsmålet er, om Tata TCS med leverancen af økonomisystemet til SAS er et skridt nærmere at tage hele puljen på SAS-systemerne senere.

"Vi har ikke gjort forretninger med TCS tidligere, men nu må vi se, hvordan det går. Men den diskussion, tror jeg ikke, jeg vil bevæge mig ind i," siger Håkan Borglund.

Læs også: It-kæmpe i problemer vinder kontrakt med SAS

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S