Du tager skade hvis du ikke bruger sociale medier

Det er lige så skadeligt for en virksomhed at nægte at kommunikere gennem sociale medier, som det er ikke at tage telefonen eller svare på e-mails.

Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Virksomheder er nødt til at tage de sociale medier til sig som kommunikation med omverdenen.

Det fastslår analytikerne fra Gartner på analysehusets konference, Portals, Content & Collaboration Summit 2012.

Efterhånden som folk bliver mere og mere fortrolige med omgangen med sociale medier, vil kundernes forventninger til, at virksomhederne benytter sig af dem, stige, forudser Gartner.

Faktisk, mener analytikerne, vil virksomheder i 2014, der ikke bruger sociale medier til kundekommunikation, blive udsat for akkurat den samme kundevrede, som de ville blive udsat for i dag, hvis de holdt op med at tage telefonen eller ikke svarede på e-mails.

Hos Gartner er de ikke blege for at sætte tal på deres spådomme, og således anslås det, at en virksomhed i 2014 står til at miste op til 15 procent af deres kunder, hvis de ikke kommunikerer via de sociale kanaler.

"Derfor er det afgørende, at virksomhederne allerede nu finder ud af, hvordan de vil håndtere de sociale medier," udtaler Gartners Carol Rozwell.

Gartner anbefaler, at virksomhederne udvikler løsninger, så kommentarer inddeles i kategorier om bestemte emner. Systemerne skal også kunne håndtere, om der er tale om direkte henvendelser, som virksomheden skal svare på og i så fald, hvem i virksomheden, der skal gøre det.

Ikke alt kræver svar

Det er langt fra alt, der skal svares på, mener Gartner. Det ville være både upraktisk og ineffektivt. De ophidsede kommentarer er det bedst ikke at svare på, mens en vred kunde, der har en reel klage over et eller andet, straks skal have et svar. Det svar skal gives i det samme medie, som kommentaren er givet i, anbefaler Gartner.

Alle virksomheder har brug for at udstikke regler for hvem, der skal tage sig af hvilke kommentarer og på hvilke sociale platforme.

Og det er ikke tilstrækkeligt bare at lægge ansvaret over på en medarbejder og sige: Det tager du dig af. Nej, for det at følge med og svare på kommentarer i social media-universet skal være en integreret del af arbejdsdagen. Og det kan godt blive en udfordring, når arbejdsdagen således ændrer sig for den enkelte medarbejder, forudser Gartner.

Sådan skal du gøre

De fleste virksomheder er ikke kommet særlig langt med deres engagement i sociale medier og de, der er, bruger stadig ikke de opsamlede informationer særlig effektivt.

Halvdelen af virksomhederne siger, at de holder øje med de sociale platforme, men kun 23 procent oplyser, at de også metodisk indsamler og analyserer data.

Dermed har de fleste virksomheder ikke gemt kommunikationen og har ingen anelse om, hvilke personer der har deltaget i den.

Gartner råder virksomhederne til at gøre tre ting:

1. Deltag på de sociale platforme. Lad ikke frygten for, at nogen siger noget grimt om virksomheden afholde jer fra at være med.

2. Alle kommentarer kræver ikke den samme opmærksomhed. Nogle er vigtige at svare på, andre er ikke. Lav et system, der kan håndtere den problemstilling.

3. Regn med større og større engagement i sociale medier. Det kræver nye roller for medarbejderne og nye forretningsprocesser.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Souschef til tekniske projekter og arkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S