Du tager skade hvis du ikke bruger sociale medier

Det er lige så skadeligt for en virksomhed at nægte at kommunikere gennem sociale medier, som det er ikke at tage telefonen eller svare på e-mails.

Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Virksomheder er nødt til at tage de sociale medier til sig som kommunikation med omverdenen.

Det fastslår analytikerne fra Gartner på analysehusets konference, Portals, Content & Collaboration Summit 2012.

Efterhånden som folk bliver mere og mere fortrolige med omgangen med sociale medier, vil kundernes forventninger til, at virksomhederne benytter sig af dem, stige, forudser Gartner.

Faktisk, mener analytikerne, vil virksomheder i 2014, der ikke bruger sociale medier til kundekommunikation, blive udsat for akkurat den samme kundevrede, som de ville blive udsat for i dag, hvis de holdt op med at tage telefonen eller ikke svarede på e-mails.

Hos Gartner er de ikke blege for at sætte tal på deres spådomme, og således anslås det, at en virksomhed i 2014 står til at miste op til 15 procent af deres kunder, hvis de ikke kommunikerer via de sociale kanaler.

"Derfor er det afgørende, at virksomhederne allerede nu finder ud af, hvordan de vil håndtere de sociale medier," udtaler Gartners Carol Rozwell.

Gartner anbefaler, at virksomhederne udvikler løsninger, så kommentarer inddeles i kategorier om bestemte emner. Systemerne skal også kunne håndtere, om der er tale om direkte henvendelser, som virksomheden skal svare på og i så fald, hvem i virksomheden, der skal gøre det.

Ikke alt kræver svar

Det er langt fra alt, der skal svares på, mener Gartner. Det ville være både upraktisk og ineffektivt. De ophidsede kommentarer er det bedst ikke at svare på, mens en vred kunde, der har en reel klage over et eller andet, straks skal have et svar. Det svar skal gives i det samme medie, som kommentaren er givet i, anbefaler Gartner.

Alle virksomheder har brug for at udstikke regler for hvem, der skal tage sig af hvilke kommentarer og på hvilke sociale platforme.

Og det er ikke tilstrækkeligt bare at lægge ansvaret over på en medarbejder og sige: Det tager du dig af. Nej, for det at følge med og svare på kommentarer i social media-universet skal være en integreret del af arbejdsdagen. Og det kan godt blive en udfordring, når arbejdsdagen således ændrer sig for den enkelte medarbejder, forudser Gartner.

Sådan skal du gøre

De fleste virksomheder er ikke kommet særlig langt med deres engagement i sociale medier og de, der er, bruger stadig ikke de opsamlede informationer særlig effektivt.

Halvdelen af virksomhederne siger, at de holder øje med de sociale platforme, men kun 23 procent oplyser, at de også metodisk indsamler og analyserer data.

Dermed har de fleste virksomheder ikke gemt kommunikationen og har ingen anelse om, hvilke personer der har deltaget i den.

Gartner råder virksomhederne til at gøre tre ting:

1. Deltag på de sociale platforme. Lad ikke frygten for, at nogen siger noget grimt om virksomheden afholde jer fra at være med.

2. Alle kommentarer kræver ikke den samme opmærksomhed. Nogle er vigtige at svare på, andre er ikke. Lav et system, der kan håndtere den problemstilling.

3. Regn med større og større engagement i sociale medier. Det kræver nye roller for medarbejderne og nye forretningsprocesser.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S