Her risikerer du at dumme dig med big data

Hvis du vil have succes med big data med enorme datasæt og realtidsinformationer er der en række grundlæggende spørgsmål, du bør stille dig selv.

Artikel top billede

Læs også:

Kæmpe data-analyser: Her spår man om din fremtid

Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Derfor ændrer big data alt ved din data-håntering

En af de helt store it-trends i 2012 er det markante fokus på omfattende data-analyser og anvendelsen af realtids-data i stor målestok.

Tendensen, der også går under navnet big data, er dog stadig noget over-hypet, og derfor er vejen mod de reelle gevinster brolagt med en række afklarende spørgsmål.

"Tror du, at du er klar til at give dig i kast med big data, fordi du rykker grænserne inden for din data-volumen, -hastighed, -variation og -foranderlighed? Tag en dyb indånding (og måske et koldt bad), før du sætter fuld fart på mod big datas ukendte territorier og plumrede hav," skriver Forrester-analytiker Boris Evelson i et blogindlæg.

Det skal du spørge dig selv om

Han anbefaler, at man først og fremmest holder tungen lige i munden og får klarlagt, hvad brugscenariet i forretningen er; hvad er det for udfordringer og muligheder, der ligger bag ønsket om at bruge big data.

For når mange i forbindelse med big data, stiller spørgsmålet, om det ikke bare er business intelligence i stor målestok, er det ikke helt uden grund, mener Boris Evelson.

Han opever selv, at mange, der efterspørger rådgivning om big data, i virkeligheden er ude i projekter omkring data governance, -integration, -modellering og -prioriteringer.

Det er også en af grundene til, at man gør klogt i at undersøge, om ens eksisterende it-miljø i virkeligheden ikke sagtens kan klare det "big data-projekt," man har udset sig.

"Er du helt sikker på, at dit eksisterende ETL/DW/BI/Advanced Analytics-miljø ikke kan adressere det? Kunne man måske klare det ved blot at tilføje et nyt knudepunkt, en ny server eller mere hukommelse (hvis dette er inden for dine budget-rammer)?"

To former for big data

Forrester-analytikeren peger på, at man - når man først har fået besvaret en række spørgsmål, der kan afklare, om det overhovedet er big data, der er svaret - skal analysere sig frem til, hvilken form for big data-projekt, man skal give sig i kast med.

Den ene big data-kategori handler om at reducere omkostninger ved at arbejde med data, som man allerede gør i de eksisterende miljøer - bare billigere og hurtigere.

Den anden kategori af projekter tager udgangspunkt i, at man vil løse nye problemer, som man hidtil ikke har kunnet få has på.

"Husk på, at traditionel ETL/DW/BI kræver en data-model. Data-modeller kommer fra krav. Krav kommer af en forståelse af data og forretningsprocesser. Men i big data-verdenen ved du ikke, hvad der gemmer sig derude, før du leder efter det," skriver Boris Evelson.

Denne mere "opdagelses-agtige" tilgang til data analyser har den danske it-arkitekt Kim Escherich fra IBM tidligere beskrevet således:

"I dag ændrer de her datamængder sig hele tiden, og vi begynder at få en mere forsker-agtig indfaldsvinkel til data. I stedet for vores traditionelle planlægning, dykker vi ned i data-oceanet og finder måske nogle sammenhænge, som er uventede, og det bruger vi til at ændre vores strategi."

Læs også:
Kæmpe data-analyser: Her spår man om din fremtid

Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Derfor ændrer big data alt ved din data-håntering

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S