Derfor er dit firma tvunget til at rykke med på sociale medier

Computerviews: Du kan få læsterlige hug, men der er ingen vej uden om: Din virksomhed skal være med på nettets sociale medier.

Artikel top billede

Computerviews: Det er ikke så længe siden, at Telenor fik ørerne gevaldigt i den sociale medie-maskine.

Når man stikker næsen frem, risikerer man som bekendt også at få nogle over den, og det gjorde teleselskabet så eftertrykkeligt på sin Facebook-profil.

En utilfreds kunde sagde i et opslag på Telenor-væggen farvel og tak for lort, som det hedder på nudansk, og glædede sig over, at han aldrig nogensinde igen skal være kunde i det selskab.

Nå ja, så meget for en enkelt hysteriker, man kan ikke gøre alle tilfreds, vel?

Problemet var bare, at over 30.000 andre Facebook-brugere lynhurtigt trykkede thumps up og tilkendegav, at de synes godt om det harmdirrende farvel.

Flere fortalte om deres egne dårlige oplevelser med selskabet.

Det her må alle forholde sig til

De sociale medier er en virkelighed, som alle virksomheder må forholde sig til i dag.

Dum dig, og der kan rejse sig en flodbølge af uvilje på Facebook eller på et af de andre medier.

En enkelt kundes utilfredshed eksponeres for utrolig mange mennesker, hvis virtuelle netværk hænger sammen på kryds og tværs. Og det går enormt stærkt.

Statisk og dynamisk had

For ikke så mange år siden, ville en utilfreds kunde sende sin klage i et brev i en kuvert, hvis nogen kan huske den slags.

Så kunne kundeservice i al stilhed ordne sagerne med den forulempede, og ingen ville nogensinde høre noget om det.

Men med internettet var pludselig mulighed at få afløb for sit raseri overfor en større offentlighed.

Der er flere eksempler på hadesites, som den klassiske Lortebil.dk, som en utilfreds bilejer oprettede.

Men et statisk hadesite har langt fra samme effekt og bevågenhed, som dialogen på de sociale platforme.

Derfor skal virksomhederne fatte det og komme med

Der er til gengæld ingen vej uden om for virksomhederne.

Folk forventer at kunne komme i kontakt via nettet, og rådet fra analytikerne er klart:

"Lad ikke frygten for, at nogen siger noget grimt om virksomheden afholde jer fra at være med," lyder det fra Carol Rozwell, som analytiker og vice president i analysehuset Gartner.

De fleste virksomheder ved det såmænd også godt. 

Mange er allerede i gang

Mere end halvdelen af de virksomheder, som analysehuset IDC taler med, siger, at de på den ene eller anden måde allerede er i gang på de sociale platforme.

At kun 23 procent benytter sig af løsninger, der systematisk indsamler og analyserer data, er en helt anden sag.

Det må virksomhederne se at komme i gang med, hvis de vil høste reelt udbytte.

Online-tilstedeværelsen er selvsagt en unik mulighed for at komme tættere på kunderne end nogensinde før.

Uomgængelig samarbejdsform

De sociale platforme og teknologien bag er imidlertid ikke kun til virksomhedernes udvortes brug.

Internt er det ved at udvikle sig til en helt uomgængelig samarbejdsform, hvor medarbejderne innoverer og debatterer langt lettere end tidligere.

På den måde synger e-mailen og dens meget lukkede univers på sidste vers, for ligesom ingen længere har tid til at sidde og åbne limede kuverter med ord på papir, er e-mailen alt for langsom og besværlig og uegnet til at dele viden i en virksomhed.

Det store software-leverandører ved det, og tjener styrtede på interne samarbejdsløsninger til deres virksomhedskunder.

Virksomhederne købte på verdensplan ind for 4,6 milliarder kroner af denne type produkter i 2011, og i 2016 vil de købe social software for mere end 26 milliarder kroner, forudsiger IDC.

Læs også:

Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr.

Dell holder øje med dig på de sociale medier.

Snart vil din chef overvåge din brug af sociale medier.

Sådan får dit firma succes med de sociale medier.

DSB: Her er gevinsten ved social software internt i firmaet.

Danske chefer forbyder Facebook for de ansatte.

Derfor er Facebook så vigtig for din virksomhed.

Du tager skade hvis du ikke bruger sociale medier.

Danske chefer misser massevis af sociale muligheder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S