Sådan stopper du overvågning af din færden på nettet

Store mængder af data opsamles omkring din færden på internettet. Med et simpelt plug-in til din browser kan du se og stoppe den overvågning.

Artikel top billede

Læs også:

Google betaler millioner for privacy-krænkelser

EU truer fem lande efter nej til omstridt cookie-lov
Uden du er klar over det, indsamler virksomheder data om din færden på internettet.

Med et gratis plug-in til Google Chrome, Safari eller Mozilla Firefox, kan du selv se, hvilke tracking-sider der indsamler data omkring dine besøg.

Udover at se hvilke trackers, der sporer dig, kan du også blokere for tracking og læse information omkring de forskellige trackers.

Skaberen bag Collision, Brian Kennish, er tidligere ansat ved DoubleClick, der ejes af Google, han ved derfor om nogen, hvad der foregår i tracker-virksomhederne.

Få et grafisk overblik

Sådan ser det ud, når du besøger de 10 mest besøgte websider i Danmark.

På billedet ses det, hvordan Collision viser dig, hvilke trackingsider der har forsøgt at indsamle data om dine besøg.

Dine data smelter sammen
De data, der registreres om dig, er typisk information omkring, hvilken side du besøger, samt et cookie-id der er unikt for din browser.

Det er umiddelbart data, der kan anses for at være anonyme.

Men kobler man de anonyme besøg sammen med sociale-widgets fra Google, Facebook eller Twitter, kan Facebook eksempelvis koble dit ellers anonyme besøg sammen med personlige data fra din Facebook-profil.

Brugerdefineret database holder styr på trackerne

På siden db.disconnect.me kan du se en database over virksomheder, der indsamler og eventuelt sælger dine oplysninger videre.

Ud af i alt 204 registrerede virksomheder er 75 af dem kortlagt af brugere.

Her viser det sig, at 23 ud 75 registrerede virksomheder sælger- eller måske sælger deres indsamlede data videre. 

I listen over de 23 virksomheder findes velkendte navne som eksempelvis Google, Yahoo, Skype, HP og Adobe.

Hvem det indsamlede data sælges videre til, vides ikke.

Læs også:

Google betaler millioner for privacy-krænkelser

EU truer fem lande efter nej til omstridt cookie-lov

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S