Apples iPhone sælger ikke længere nok

Apples iPhone sakker agterud i forhold til Samsungs topmodeller.

Artikel top billede

Læs også:

Vild smartphone-vækst: Her er den helt store vinder

En kommende iPhone 5 skal gøre det, iPhone 4 ikke længere helt formår: Være en stor-sællert.

For selvom den nuværende iPhone indiskutabelt har været en succes for Apple, er markeds-euforien i øjeblikket i højere grad centreret om Samsungs produkter.

I den seneste opgørelse fra Gartner kan man eksempelvis læse, at iPhone-salget faldt med 12,1 procent fra første til andet kvartal 2012.

Selvom det samlet set steg med 47,4 procent set over et helt år, så har Apple brug for en iPhone 5, skriver Gartner.

"Afhængig af den nøjagtige dato for lanceringen af den nye iPhone vil Apple muligvis opleve endnu en svagere-end-normalt kvartal i tredje kvartal 2012, mens Apple vil være klar til at drage nytte af det stærke ferie-salg i Nordamerika og Vesteuropa, der historisk set har været immune over for pres på økonomien."

"I kapløbet om at være den bedste smartphone-producent i 2012 har Samsung konsekvent øget sin føring i forhold til Apple," lyder det desuden fra analytikerne.

Gartner vurderer, at iPhone 5 vil blive "den hidtil største opgraderings-mulighed, da det ventede design med en større skærm og andre sandsynlige designmæssige ændringer i formfaktoren vil være en stærk grund til at opgradere for iPhone 4-brugere."

"Mens Apples iOS-markedsandel steg en smule over året (0,6 procent), så faldt den 3,7 procent fra kvartal til kvartal, fordi brugerne udsatte deres opgraderings-beslutning på de fleste markeder forud for den kommende lancering af iPhone 5."

Læs også:

Vild smartphone-vækst: Her er den helt store vinder

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S