Sådan kan du komme til tops i søgemaskinerne

Søgemaskineoptimering er egentlig meget simpelt. Læs her, hvordan du skal gribe opgaven an for at komme til tops i Google.

Artikel top billede

Læs også:
Sådan vil Google bremse overdreven søgeoptimering

Sådan får du 1,3 mia glade kineserne på dit website

Når din online-virksomhed skal til tops i søgemaskinerne er SEO -  search engine optimization - et afgørende instrument, hvis du vil have dine potentielle kunder til at klikke på lige præcis din hjemmeside. 

Thomas Rosenstand, søgemaskinespecialist med 13 års erfaring, mener, SEO dybest set er meget simpelt.

Det er ikke raketvidenskab

"SEO er ikke nødvendigvis raketvidenskab. Men hvis du vil have succes, handler det om en 360 graders forståelse," siger Thomas Rosenstand.

I princippet handler det om en række områder, som du overfor Google og dine kunder, bliver nødt til at være opmærksom på.

"I forhold til Google bliver du nødt til at spille efter deres regler. Det vil sige, at du skal målrette dit hjemmesideindhold, du skal have relevante links, og så skal brugervenligheden være i top," siger Thomas Rosenstand. 

Vigtigt med en lav bouncerate

En meget central del af SEO handler om at have en velfungerende hjemmeside, som besøgende kan finde ud af.

Hjemmesider, hvor folk bliver meget kort tid, får en dårligere rangering på Google.

Så hvis dine kunder efter fem sekunder på hjemmesiden lige fluks trykker på tilbageknappen, så får siden tildelt en såkaldt bouncerate, der reflekterer det. 

Derfor får du langt mere succes med SEO, hvis du giver dine besøgende en god brugeroplevelse.  

Hele vejen rundt

Men brugervenlighed kan ikke stå alene. Det er den samlede løsning, der er baggrunden for succes.

Så tager du bare en af delene ud, så får du det svært:

"Du kan ikke tage enkeltelementer ud og sige, bare jeg skriver gode sidetitler, bare jeg får masser af links, bare jeg fokuserer på brugervenlighed - så bliver jeg synlig," fortæller Thomas Rosenstand.

Du skal hele vejen rundt om SEO.

"Det er først, når du får hele 360 graders vinklen rundt; hvor det tekniske, det sproglige, det kommercielle og det brugervenlige går op i en højere enhed, at du har en killer," siger Thomas Rosenstand.

Har du selv tips, tricks eller kritik af SEO, så er du velkommen til at skrive til os eller liste dem op i kommentarfeltet nedenunder. 

Læs også:

Sådan vil Google bremse overdreven søgeoptimering

Sådan får du 1,3 mia glade kineserne på dit website

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S