Sådan kan du komme til tops i søgemaskinerne

Søgemaskineoptimering er egentlig meget simpelt. Læs her, hvordan du skal gribe opgaven an for at komme til tops i Google.

Artikel top billede

Læs også:
Sådan vil Google bremse overdreven søgeoptimering

Sådan får du 1,3 mia glade kineserne på dit website

Når din online-virksomhed skal til tops i søgemaskinerne er SEO -  search engine optimization - et afgørende instrument, hvis du vil have dine potentielle kunder til at klikke på lige præcis din hjemmeside. 

Thomas Rosenstand, søgemaskinespecialist med 13 års erfaring, mener, SEO dybest set er meget simpelt.

Det er ikke raketvidenskab

"SEO er ikke nødvendigvis raketvidenskab. Men hvis du vil have succes, handler det om en 360 graders forståelse," siger Thomas Rosenstand.

I princippet handler det om en række områder, som du overfor Google og dine kunder, bliver nødt til at være opmærksom på.

"I forhold til Google bliver du nødt til at spille efter deres regler. Det vil sige, at du skal målrette dit hjemmesideindhold, du skal have relevante links, og så skal brugervenligheden være i top," siger Thomas Rosenstand. 

Vigtigt med en lav bouncerate

En meget central del af SEO handler om at have en velfungerende hjemmeside, som besøgende kan finde ud af.

Hjemmesider, hvor folk bliver meget kort tid, får en dårligere rangering på Google.

Så hvis dine kunder efter fem sekunder på hjemmesiden lige fluks trykker på tilbageknappen, så får siden tildelt en såkaldt bouncerate, der reflekterer det. 

Derfor får du langt mere succes med SEO, hvis du giver dine besøgende en god brugeroplevelse.  

Hele vejen rundt

Men brugervenlighed kan ikke stå alene. Det er den samlede løsning, der er baggrunden for succes.

Så tager du bare en af delene ud, så får du det svært:

"Du kan ikke tage enkeltelementer ud og sige, bare jeg skriver gode sidetitler, bare jeg får masser af links, bare jeg fokuserer på brugervenlighed - så bliver jeg synlig," fortæller Thomas Rosenstand.

Du skal hele vejen rundt om SEO.

"Det er først, når du får hele 360 graders vinklen rundt; hvor det tekniske, det sproglige, det kommercielle og det brugervenlige går op i en højere enhed, at du har en killer," siger Thomas Rosenstand.

Har du selv tips, tricks eller kritik af SEO, så er du velkommen til at skrive til os eller liste dem op i kommentarfeltet nedenunder. 

Læs også:

Sådan vil Google bremse overdreven søgeoptimering

Sådan får du 1,3 mia glade kineserne på dit website

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S