Opsang: Computerworld-læsere misforstår helt SEO

Søgemaskineoptimering bliver helt misforstået - navnlig af Computerworlds egne læsere.

Artikel top billede

Læs også:

Sådan får du succes med SEO

Brug Google+ og spræng søgemaskinerne

SEO specialist: Danske webbureauer har ikke set lyset

Sådan får du 1,3 mia glade kineserne på dit website

Vi har bedt Thomas Rosenstand, der er søgemaskinespecialist med 13 års erfaring, om at dele ud af sin erfaring indenfor SEO-feltet. 

Han mener, at mange - også Computerworlds læsere - misforstår, hvad SEO egentlig går ud på.

"Rigtig mange mennesker, desværre også Computerworlds læsere - det har jeg jo set i flere debatter, har fuldstændig misforstået, hvad SEO reelt er og desværre med en vis ret," siger Thomas Rosenstand over en Skype-forbindelse fra Florida.

Forkert billede af SEO

Mange får et forkert indtryk af SEO, fordi nogle hjemmesider bruger SEO på en meget usober måde.

"Der er desværre nogle, der bruger SEO, til at placere hjemmesider plastret til i annoncer højt på søgninger, hvilket er et dårligt resultat for brugeren.

I nogle menneskers hoveder så bliver det altså til, at sådan er alt SEO," siger Thomas Rosenstand, der også pointerer, at mange danske hjemmesider har basale mangler. 

SEO er mere end det

Men SEO er også meget andet, mener Thomas Rosenstand, der også har arbejdet med statslige hjemmesider. 

Hvis lille Louise skal skilles, og nu er det altså alvorligt, nu er manden gået. Så skal hun jo ikke have et eller andet åndsvagt dameblad op som nummer et på en Google-søgning.

Hun skal have statsamtet, hvor hun kan få noget lødig og ordentlig information," siger Thomas Rosenstand.

Herudover er det meget vigtigt at komme på Google+, hvilket giver brugerne muligheden for at kommentere og anbefale specifikke sider i deres netværk, hvilket i sidste ende kan være med til at fremhæve 'gode' hjemmesider.

SEO er bestemt ikke ondt

Så på den måde er det også vigtigt, at de rigtige informationer kommer frem på de rigtige søgninger.

"Google udtaler jo også igen og igen, at de ingen problemer har med SEO-branchen, så længe de opfører sig ordentlig. Så længe de ikke forsøger at sige, at den her side handler om kaffemaskiner, og når du så kommer ind på den, så er det i virkeligheden porno," siger Thomas Rosenstand.

Og på den måde mener han, at mange har fået et forkert billede af, hvad SEO egentlig handler om.

"SEO er bestemt ikke ondt, det er en optimering, som handler, efter bedste evne, om at få gode lødige resultater frem på Google," siger han.

Har du selv tips, tricks eller kritik af SEO, så er du velkommen til at skrive til os, eller liste dem op i kommentarfeltet nedenunder.

Læs også:

Søge-specialist: Derfor går det helt galt for danske firmaer.

Derfor er Google+ så vigtig for din søgeoptimering.

Sådan kan du komme til tops i søgemaskinerne.

Sådan fjerner du din beskidte fortid fra nettet.

Sådan får du 1,3 mia glade kineserne på dit website.

Sådan fjerner du dårlige søgeresultater fra Google.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly