Derfor er planer om at lukke for Skype hul i hovedet

Der er ikke stor forståelse for teleselskabernes planer om at blokere for Skype.

Artikel top billede

Læs også:

Danske teleselskaber klar til at spærre for Skype

Mens Telia tidligere har luftet planer om at indføre betaling for kunder, der benytter sig af Skype, er det nu kommet frem, at flere teleselskaber har skrevet muligheden for at blokere for gratis brug af for eksempel Skype ind i deres betingelser.

At teleselskaberne fortsat flirter med tanken, bliver modtaget med skepsis blandt flere analytikere.

"Det er jo selvfølgelig en måde at prøve at forsvare deres indtjening på tale på, hvor man lidt bagstræberisk forsøger at trække i den anden retning," lyder det fra IDC-analytiker Anders Elbak.

Kræver en kartelbeslutning

Han fortsætter:

"For at det skal lykkes, skal det være en kartelbeslutning, hvor alle teleselskaberne er enige og gør det sammen. For lige så snart, der er en, der tilbyder gratis adgang til online video-tjenester, er de andre nødt til at følge efter."

Han tilføjer, at man desuden kan forestille sig et scenarium, hvor et hav af apps, der kan omgå teleselskabernes beslutning, dukker frem.

Desuden ville det også være en god anledning for nye teleselskaber til at se dagens lys.

"Jeg tror ikke, det er løsningen på længere sigt. I kampen mellem Skype og teleselskaberne, er det Skype, der kommer til at løbe med sejren, så det er en kortsigtet løsning for teleselskaberne," lyder det fra IDC-analalytiker Anders Elbak.

Dømt til at fejle

Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan, har tidligere udtalt sig kritisk om teleselskabernes planer.

Senest gentager han sin kritik i en kommentar under  denne artikel.

"Problemet er, at teleselskaberne er kørt fast i forretningsmodeller og takseringsprincipper, der stammer fra det forrige århundrede. En forretning, som bygger på at tvinge kunder til - kunstigt - at bruge dyre alternativer for at få forretningen til at hænge sammen, er uholdbar, og er dømt til at fejle," skriver Torben Rune.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension