Artikel top billede

Kritik: Gigantisk dansk it-projekt helt overflødigt

Et it-projekt til op imod 150 millioner kroner til landets biblioteker er en dødsejler, lyder den hårde kritik.

Tilbage til: Vildt slagsmål om nyt it-system til landets biblioteker

Et nyt centralt it-system til landets biblioteker, der ifølge it-konsulent, anslås at koste op imod 150 millioner kroner at anskaffe, er fuldstændig overflødigt.

Sådan lyder den opsigtsvækkende konklusion fra konsulent Knud Henning Nielsen fra Scandon it-konsulenter.

Han er i gang med at udarbejde en statusrapport om det udbudsprojekt, som Kombit i samarbejde med flere af landets største kommuner har igangsat for at få skabt et nyt bibliotekssystem til folke- og skolebiblioteker.

Baggrunden for projektet er, at flere bibliotekers systemkontrakter snart udløber og derfor skal i udbud.

Men Knud Henning Nielsen finder ikke, at dette i sig selv er argument for at skabe et helt nyt og komplekst bibliotekssystem, når der i forvejen på markedet er velfungerende og afprøvede systemer.

"Håndteringen af digitale medier - og herunder integrationen til danskernes Digitale Bibliotek om to til tre år - kræver udvikling af enkelte nye funktioner, men det vil være langt billigere og sikrere at videreudvikle de eksisterende systemer," mener han.

Han anslår selv, at udvikling af et nyt system vil løbe op i 50-150 millioner kroner, afhængig af indholdet af kravspecifikationen som endnu ikke er færdig.

Server-besparelser

Og argumentet om, at det vil medføre besparelser gennem fælles serverdrift, hvor hvert bibliotek ikke længere skal have en server stående, finder han ikke overbevisende.

"Man kan sagtens centralisere driften uden at købe et helt nyt system," understreger han.

En Kombit-medarbejder skriver i fagbladet Danske Biblioteker 6/2012, at et nyt fælles bibliotekssystem vil give kommunerne besparelser på 25-40 procent på driftsomkostningerne.

"Det er useriøst og lyder som et rent salgsargument fra Kombit, når man ikke engang har beskrevet funktionerne i et eventuelt nyt system," siger Knud Henning Nielsen.

Knud Henning Nielsen er også kritisk overfor processen omkring udarbejdelse af en kravspecifikation for bibliotekssystemet.

"Folk fra alle landets biblioteker har frit kunnet melde sig til på lige fod at indgå i workshops, men det giver ingen garanti for en velstruktureret og gennemarbejdet kravspecifikation", siger han.

Læs også:

Vildt slagsmål om nyt it-system til biblioteker

Kombit skælder ud efter hård kritik.

Her er det gået helt galt

"20 til 40 biblioteksmedarbejdere fra hele landet har holdt syv møder og talt om deres behov."

"Derefter har Kombit skrevet udkast til en kravspecifikation version 0.5, som slet ikke er færdig."

"Alligevel sendte Kombit den til høring i alle kommuner - i sommerferien 4. juli til 7. august - og fik cirka 1.000 kommentarer. Det er helt skævt i forhold til, hvad man gør i professionelle it-projekter", siger Knud Henning Nielsen.

Efter de mange kommentarer har Kombit den 3. september udarbejdet en revideret kravspecifikation version 1.0, ifølge Knud Henning Nielsen.

Ikke færdig og ikke i høring

Denne udgave er heller ikke færdig og kommer ikke i høring, men skal trods det være grundlag for kommunernes tilslutning i efteråret.

Hvorvidt kommunerne kun skal tilmelde sig udbuddet, eller de skal binde sig til hele projektet uden at kende prisen, er uafklaret.

Kombit blev spurgt om dette på et projektmøde for bibliotekerne den 15. august, oplyser Knud Henning Nielsen.

"Holdningen i projektledelsen er, at det er en gammeldags og forældet metodik at stille præcise krav. I stedet taler de om "en agil fremgangsmåde" og om "narrative fortællinger, der skal inspirere leverandørerne".

"På baggrund af mine erfaringer ser jeg mange tegn på, at bibliotekerne er på vej til at få en ægte it-skandale."

"Vi har set det med statslige it-projekter, hvor udgifterne løber løbsk på grund af dårlig styring eller upræcise krav, der giver leverandørerne frit spil for egne tolkninger," siger Knud Henning Nielsen.

Han forventer om få uger at sende rapporten til styregruppen og Kombit, der står for projektet.

For egen regning

Han skriver rapporten for egen regning, efter at han blev opmærksom på projektet ved henvendelse fra et folkebibliotek.

Knud Henning Nilsen oplyser til Computerworld, at hverken han selv eller hans firma er leverandør til biblioteker i dag.

Læs også:

Vildt slagsmål om nyt it-system til biblioteker

Kombit skælder ud efter hård kritik.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere


Analytics, BI og data science: Data-behandling i realtid

Datadrevne løsninger er godt på vej til at vinde indpas i næsten alle industrier - og med god grund. For der er store muligheder i at kunne forstå, fortolke og reagere lynhurtigt på de store datamængder, som alle organisationer genererer. På dette seminar kan du høre om nogle af de bedste eksempler inden for praktisk anvendelse af avanceret data-analyse, hvordan du kommer i gang, og hvordan du kan høste udbytte.

22. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere