Datatilsyn langer ud efter EU's cookie-regler

En ny rapport antyder, at EU's cookie-regler ikke tilfredsstillende kan løse de ret komplekse problemstillinger i forbindelse med borgernes privatliv på nettet.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Storbritanniens Information Commissioner, Christopher Graham, der fungerer som landets uafhængige datatilsynsmyndighed, sætter spørgsmålstegn ved, hvor effektivt EU's cookie-direktiv er, og hævder, at det er "opfundet af politikere i Bruxelles" uden at være bakket op af relevant markedsanalyse.

Under en tale i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport ved navn The Data Dialogue fra tænketanken Demos giver Graham udtryk for den vurdering, at reglerne for anvendelsen af personlige oplysninger hos virksomheder og den offentlige institutioner er nødt til at være evidensbaserede.

"Flere og flere borgere og forbrugere er ved at blive opmærksomme på konsekvenserne ved at dele personlige oplysninger på nettet," siger han. "Ved hjælp af nytænkning, der anerkender forbrugernes stilling, kan vi udvikle regler, der faktisk virker."

Grahams kritik af EU's cookie-regler, der formelt hedder e-privacy-direktivet, bakkes op af Jamie Bartlett, der er senioranalytiker hos Demos og forfatter til rapporten. Han udtaler, at implementeringen af direktivet er "blevet alt for besværligt."

Direktivet kræver, at enhver, der driver et website, indhenter udtrykkeligt samtykke fra besøgende, før der retmæssigt kan lægges cookies på besøgendes computere.

Ronan Dunne, der er topchef for teleselskabet O2, mener, at det at præsentere forbrugerne for et pop up-vindue med mulighed for her at vælge til eller fra er et "meget stumpt redskab" til håndtering af et ekstremt nuanceret problem.

Rapporten The Data Dialogue, som fremlægger resultatet af en spørgeundersøgelse af flere end 5.000 personer, afslører, at mange finder det meget ubehageligt, at organisationer høster oplysninger om dem. 27 procent af respondenterne svarer, at de er trygge ved supermarkeders loyalitetsprogrammer, mens kun 10 procent svarer, at de er trygge ved, at Gmail scanner indholdet i e-mails i forbindelse med målrettet annoncering.

Spørgeundersøgelsen viser dog, at folks holdning til deling af oplysninger ændrer sig, når de får større frihed til at vælge hvilke oplysninger, der deles, og når fordele ved denne deling gøres forståelig for dem.

73 procent af respondenterne svarer, at de ville være mere trygge ved det, hvis de havde mulighed for at trække deres data tilbage. 70 procent ville være mere trygge, hvis de havde mulighed for at se, præcist hvilke personlige oplysninger, der deles, mens 66 procent ville være mere trykke, hvis de havde et kontrolpanel, hvorfra de selv kunne administrere de delte data.

"For at Storbritannien skal kunne realisere fordelene ved anvendelsen af kundedata til fordel for forbrugerne selv, så er der nødt til at etableres et vist niveau af tillid samt realiseres en rimelig udveksling af værdi," mener Dunne.

"Der er brug for, at man arbejder sammen om at øge gennemsigtigheden. Ellers vil der blive ved at være forvirring og bekymring blandt borgerne på grund af uoverensstemmelser i forhold til praksis og standarder."

Georgina Nelson, der er privacy-jurist hos forbrugerrettighedsorganisationen Which?, mener, at en løsning kunne være at indføre standardiserede regler for borgernes privatliv på nettet, hvilket ville gøre det nemt for kunder at foretage direkte sammenligninger af forskellige produkter og leverandører.

Which? har planer om at introducere et privacy-mærke i første kvartal 2013, som virksomheder kan vise på deres websites, hvis de lever op til visse kriterier for databeskyttelse fastsat af Which? i samarbejde med det britiske Information Commissioner's Office.

Nelson erkender dog, at det er en udfordring at give forbrugerne de oplysninger, de har behov for til at tage informerede beslutninger, uden at bombardere dem med oplysninger, de aldrig vil tage sig tid til at læse. Hun påpeger, at det kræver et stort arbejde at ramme den rigtige balance.

Graham fastslår, at det allervigtigste er, at virksomheder "behandler deres kunder som voksne," og anerkender, at økonomisk fremgang og vækst ikke bør ske på bekostning af folks privatliv.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Viborg Kommune

    Informationssikkerhedskonsulent

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Configuration Management i frontlinjen hos PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension