Det går fremad for it-investeringerne.
Den negative udvikling vendte for alvor i 2. kvartal i år.
Den positive tendens er stabiliseret og manifesterer sig tydeligt i Q3-udgaven af Computerworlds it-barometer, der er skabt i samarbejde med Capgemini.
Men tendensen fortsætter ikke nødvendigvis.
"Lige nu vokser andelen af virksomheder, der forventer at øge deres investeringer over de næste 12 måneder," siger Per Andersen, som er konsulentdirektør hos Capgemini og har været med til at designe it-barometeret.
"Men samtidig er der stadig mange virksomheder, der forventer et fald i investeringerne, og markedet er stadig meget følsomt over for de økonomiske signaler i samfundet. Derfor skal man ikke blive overrasket, hvis der opstår mindre tilbageslag," siger han.
Bedre og bedre
"Den overordnede tendens er dog klar: Det bliver bedre og bedre," siger Per Andersen.
Denne udgave af barometeret undersøger også specifikt virksomhedernes investeringslyst, når det gælder de meget omtalte områder sociale medier og big data.
Resultaterne er meget forskellige.
"Sociale medier er virkelig kommet i fokus, og det er ikke længere bare "interessant", men også et område, hvor virksomhederne rent faktisk investerer," siger Per Andersen.
"Det gælder ikke mindst de store virksomheder, hvor næsten fire ud af 10 virksomheder forventer at øge deres investeringer i området over de kommende 12 måneder," siger Per Andersen.
Dermed placerer sociale medier sig lige under de faste topscorere, der har været på toppen af listen kvartal efter kvartal: mobile enheder og mobile device management.
Investeringer i big data er til gengæld bundskraberen.
"Området af klart umodent og ikke særligt godt forstået," siger Per Andersen.
Kun 11 procent af firmaerne forventer øgede investeringer i big data-løsninger de kommende 12 måneder.
Andelen er 19 procent blandt de store virksomheder, hvor det også må formodes at være mere relevant.
"Men det er på ingen måde prangende," siger Per Andersen. n