100.000 danskere betaler for meget for deres net-forbindelse

Et stort antal bredbåndskunder har åbenbart ikke de store økonomiske kvaler, for blot ved at skifte leverandør kan de få højere hastighed til færre penge.

Artikel top billede

Mindst 100.000 danske bredbåndskunder betaler alt for meget for deres bredbånd.

Det konstaterer Konkurrence- og forbrugerstyrelsen på baggrund af oplysninger om teleselskabernes bredbåndskunder.

Og det er problematisk, at forbrugerne sådan overbetaler bredbåndsleverandørerne i stedet for at gå op i prisen.

"Når forbrugerne er aktive, tvinger det bredbåndsselskaberne til hele tiden at stille den skarpeste pris overfor kunderne. Dermed bliver pris- og hastighedskonkurrencen skarpere, og det skaber et sundere marked," siger Jacob Schaumburg-Müller, kontorchef for Konkurrence- og forbrugerstyrelsen.

Op til den enkelte forbruger

Undersøgelsen peger blandt andet på, at den billigste 20 Mbit/s-forbindelse kostede 348 kroner om måneden i 2009. Blot to år senere i 2011 var den pris faldet med næsten 30 procent til 249 kroner om måneden.

Styrelsen fremhæver, at det er op til den enkelte forbruger at sikre sig den bedste aftale.

Hurtigere forbindelse eller billigere

Og betaler du for meget, så bør du enten gå efter hurtigere forbindelse eller en billigere pris.

"Undersøgelsen viste, at der er to typer forbrugere, som enten kan vælge at få højere hastighed til samme pris eller samme hastighed til en lavere pris," siger Jacob Schaumburg-Müller, der dog ikke kan sige noget om, hvad der kendetegner de inaktive forbrugere.

Måske spiller service ind?

Hvorvidt gruppen af overbetalende forbrugere går op i andre faktorer, som for eksempel service, er ikke til at sige.

"Det er klart, at er der andre parametre, der er vigtig for én, så skal man da tage det med i sine overvejelser, når man vælger bredbåndsleverandør. Men vores indtryk er, at serviceniveauet er forholdsvist ens," siger Jacob Schaumburg-Müller.

Han anbefaler samtidig, at man går ind på forbrug.dk, hvis man har brug for hjælp eller råd.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S