Gigantisk dansk it-projekt tjenes hjem på et år

Københavns Universitet gør klar til en enorm sammenfletning af it-platforme til 54.000 brugere. Den særlige løsning er tjent hjem på et år. Se her, hvordan det kan lade sig gøre.

Læs også:
Her er Københavns Universitets nye top-CIO

På Københavns Universitet er it-afdelingerne godt i gang med at forberede en kæmpe sammenfletning af forskellige it-platforme til omkring 45.000 studerende og 9.000 ansatte.

Mere konkret har universitet købt en bruger-virtualiseringsplatform fra it-selskabet AppSense, som skaber grundlaget for, at universitetet hurtigt kan give adgang til at bruge pc'er på hele universitetet, selvom de har forskellige AD'er (active directories - brugerdatabaser).

Det betyder, at de 54.000 universitets-brugere fremover kan arbejde på tværs af fakulteter, uden at skulle rode med eksempelvis mail- og printeropsætninger.

Universitetets it-folk kan samtidig oprette nye institutter og afdelinger hurtigt og spare endog rigtig mange timer på it-support og -vedligeholdelse.

Sparer tusindevis af timer
Jørgen Skieller, it-chef på universitetets sundhedsvidenskabelige fakultet, er udpeget som den ansvarlige for bruger-virtualiseringsprojektet.

Han fortæller, at formålet med den igangværende udrulning er, at universitet kan optimere både brugerstyring og brugeroplevelsen markant.

"Tidligere skulle vi eksempelvis ved opgradering af folks pc'er til Windows 7 flytte alle opsætninger manuelt, og på mit fakultet med 2.000 brugere har det tidligere i bedste fald taget halvanden time per maskine. Udover den langsommelige proces, så forstyrrer vi jo også ved reinstalleringen, og det slipper vi for nu," forklarer han.

Starter med halvdelen
Udrulningen af AppSense-teknologien er godt i gang, og den bunder blandt andet i et meget forskelligartet it-setup på universitetet, der først i 2007 slog sine mange små it-afdelinger, der hver havde få ansatte, sammen.

På grund af tidligere tiders decentrale it-strategi har Københavns Universitet også lidt at et kludetæppe af it-løsninger, som Jørgen Skieller og andre af universitetets it-folk er i gang med at sy sammen til et mere strømlinet setup.

Første bølge af AppSense ruller ind over Det Sundhedsvidenskabelig Fakultet og Det Videnskabelige Fakultet, hvor omkring halvdelen af brugerne sidder.

Det forventes, at udrulningen på de to fakulteter er færdig til januar.

Alle kan hoppe på
Hele universitetet er godt i gang med at få rullet Windows 7 ud over sin maskinpark, der i forvejen kører mestendels på Windows XP.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.