Artikel top billede

Så mange millioner betaler it-firmaer hvert år til SKI

Danske it-firmaer betaler langt mere til indkøbscentralen SKI, end firmaer fra møbel-, bil- eller rejsebranchen.

Hvis man kan tale om at der er nogle bestemte firmaer, der finansierer driften af indkøbscentralen, SKI, så må det siges at være de danske it-firmaer.

Således viser seneste aflagte regnskab fra SKI, at indtægter fra it-aftaler i 2011 beløb sig til 43,4 millioner kroner.

Det svarer til næsten halvdelen af SKI's samlede indtægter sidste år.

SKI er netop kommet i centrum i it-branchen, da det så sig nødsaget til at droppe en allerede opstartet proces omkring en et stort it-udbud.

Men over 500 it-ansøgninger må nu droppes. Og it-firmaer må nu begynde forfra med processen.

Læs mere om det her.

Firmaer betaler rabat-andel

Næsten alle SKI´s indtægter stammer fra leverandørerne betaling af såkaldt "rabat-andel".

Rabatandelen er en procentsats, som leverandørne betaler af deres salg på de forskellige rammeaftaler.

I 2011 var den samlede betaling af rabatandelen på 96,5 millioner, da der blev handlet for tilsammen 11 milliarder kroner på SKI's rammeaftaler.

Således var gennemsnintsandelen på 0,87 procent.

I regnskabet opgives det at alene rammeaftalen 02.02 for computere har indbragt SKI 11,6 millioner, fordi der blev omsat for 1,16 mia på den.

Rabatandelen blev af SKI sat til en procent

Også rammeaftalen 02.06 standardsoftware indbragte en pæn slat, nemlig 8,6 millioner. Her var rabatandelen også fastsat til en procent.

Du kan se hvor meget rammeaftaler om biler, møbler og rejseydelser indbragte SKI på oversigten herunder.

SKI: Derfor betales der rabat-andel

Hos SKI tolker man tallene i en anden retning, end at det er it-firmaerne, der finansierer organisationen.

"Det undrer mig meget, hvis det ikke i sidste ende er kunderne, der betaler beløbene," siger kunde- og kommunikationsdirektør Jan Michelsen fra SKI.

Han påpeger at it-firmaerne faktisk sparer penge ved at bruge rammeaftalerne, fordi de på den måde ikke behøver at byde på gå i en lang stribe udbud.

Han understreger, at rabat-andelen, som firmaerne betaler SKI, udregnes proportionalt efter hvor meget man omsætter for på de enkelte aftaler.

Bliver målt på besparelser

Imidlertid går SKI ikke så meget op i rabat-andelen, fordi det ikke er noget organisationen bliver målt på. Rabatandelen finansierer de omkostninger som SKI har til at udbyde og drive de enkelte områder.

"Vi er en not-for profit organisation og måles af vores ejere på om vi får billigere priser hjem til det offentlige," siger han.

Han fremhæver SKI bench-mark undersøgelser, der viser at SKI har givet det offentlige besparelser på it- og eleområdet i størrelsesorden 400 millioner kroner på et år.

Oversigt over SKI's indtægter

Rabatandelsindtægt fordlet på rammeaftaleområder

It
43,4 mio

Konsulentydelser
15 mio

Møbler
7,9 mio

Tele - og datakommunikation
6,8 mio

Føde - og drikkevarer
6,7 mio

Byggematerialer, el-materiel, værktøj og trlast
3,6 mio

Papir, kontorfsyning, tryk og scanning
3,5 mio

Energi
2,6 mio

Storkøkkenudstyr
1,7 mio

Forsknings - og laborieudstyr
1,3 mio

Rejseydelser
1,3 mio

Øvrige
1,0 mio

Biler
0,7 mio

Reguleringer vedrørende tidligere år, mv.
0,9

I alt 96,5 mio

Kilde: SKI-regnskab for 2011.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






Premium
Sikkerhedsekspert: Derfor har Colonial været nødt til at betale hackere ransomware på 30 millioner kroner - vil sagtens kunne ske i Danmark
Interview: Hvorfor har mægtige Colonial Pipeline valgt at betale ransomware til hackere trods anbefalinger fra myndigheder og sikkerhedsmiljøet? "Det er ikke helt sort og hvidt," siger sikkerheds-ekspert Leif Jensen fra Eset.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.