Sygeplejersker får en milliard til teknologi-køb

De britiske sygeplejersker skal bruge tiden på patienterne, og ny teknologi skal sørge for, at det sker.

Artikel top billede

Læs også:
Lægerne banker i bordet: Her er vores it-krav

Det britiske sundhedsvæsen skal digitaliseres med digitale penne og andet håndholdt udstyr, har premierminister David Cameron og sundhedsminister Jeremy Hunt netop annonceret, ifølge The Register.

Derfor vil den engelske regering bruge 100 millioner pund, rundt regnet en milliard kroner, på teknologisk udstyr til plejepersonalet i det engelske sundhedsvæsen.

Tanken er, at hverdagen for plejepersonalet skal gøres mere effektiv, når sygeplejersker og jordemødre ikke skal rode med de mange analoge papirer.

En smart pen, der omsætter håndskriften på skærmen til data, kan lettere sendes til og synkroniseres med en central database. Det skal frigøre tid til flere 'varme hænder.'

Sygeplejerskene og jordemødrene behøver ikke bruge hele milliarden på digitale penne alene, men kan vælge, hvilket udstyr, der giver mest mening for deres forskellige arbejdsgange.

Pengene gives i første omgang som et lån til det engelske sundhedsvæsen, NHS, National Health Service.

Men hvis tilbagemeldingerne i de efterfølgende evalueringer er gode, behøver NHS ikke betale pengene tilbage.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S