Sygeplejersker får en milliard til teknologi-køb

De britiske sygeplejersker skal bruge tiden på patienterne, og ny teknologi skal sørge for, at det sker.

Artikel top billede

Læs også:
Lægerne banker i bordet: Her er vores it-krav

Det britiske sundhedsvæsen skal digitaliseres med digitale penne og andet håndholdt udstyr, har premierminister David Cameron og sundhedsminister Jeremy Hunt netop annonceret, ifølge The Register.

Derfor vil den engelske regering bruge 100 millioner pund, rundt regnet en milliard kroner, på teknologisk udstyr til plejepersonalet i det engelske sundhedsvæsen.

Tanken er, at hverdagen for plejepersonalet skal gøres mere effektiv, når sygeplejersker og jordemødre ikke skal rode med de mange analoge papirer.

En smart pen, der omsætter håndskriften på skærmen til data, kan lettere sendes til og synkroniseres med en central database. Det skal frigøre tid til flere 'varme hænder.'

Sygeplejerskene og jordemødrene behøver ikke bruge hele milliarden på digitale penne alene, men kan vælge, hvilket udstyr, der giver mest mening for deres forskellige arbejdsgange.

Pengene gives i første omgang som et lån til det engelske sundhedsvæsen, NHS, National Health Service.

Men hvis tilbagemeldingerne i de efterfølgende evalueringer er gode, behøver NHS ikke betale pengene tilbage.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S