Firma trak stikket til omstridt it-udbud: Spild af tid

Kendt firma i ESDH-branchen trak sig ud af kontroversielt udbud.

Artikel top billede

Administrerende direktør Jakob H. Kraglund forklarer, hvorfor Traen trak sig fra omstridt it-udbud.

Læs også:

Dansk it-kæmpe raser: Udbuds-vinder givet på forhånd

Hård kritik: Stort dansk it-udbud er ren skueproces

ESDH-leverandøren, der leverer systemer til en stribe kommuner, blev i første omgang prækvalificeret til det kontroversielle SBSYS-udbud.

Men på trods af at rammeaftalen potentielt indeholder 94 kunder, så trak Traen sig fra udbuddet.

"Vi valgte ikke at komme med et bud," fortæller administrerende direktør Jakob H. Kraglund fra Traen.

Han forklarer, at selskabet undervejs simpelthen vurderede, at brugerklubben slet ikke var interesseret i at få glæde af Traens mangeårige erfaring og standardprodukter på området, men udelukkende ville købe ressourcer til at udvikle deres eget system.

"Derfor ville vi ikke spilde tid på det," siger han.

Skeptisk overfor konstruktionen

Imidlertid er Jakob H. Kraglund stærkt skeptisk overfor hele konstruktion og det tilhørende udbud.

"Hvorfor skal offentlige myndigheder udvikle deres eget system, når der findes masser af løsninger i et stærkt konkurrencepræget marked?" spørger han.

Tidligere har ITEK under Dansk Industri kaldt udbuddet en "skueproces" og it-kæmpen Fujitsu har fortalt, at kun Ditmer A/S kunne vinde udbuddet.

Brugerklub: Spild af alles tid

Hos brugerklubben SBSYS gør formand Helle Berg, der også er digitaliseringschef i Struer Kommune, det klart, hvad man forventede i forbindelse med udbuddet.

"Hvis man læser udbudsmaterialet, står det jo ganske klart, at det er en opgave om fortsat videreudvikling og kodning af vores eksisterende system, vi beder om tilbud på. Så derfor er det da helt korrekt, at det ville være spild af alles tid at indsende et tilbud på salg af standardprodukter, uanset hvor meget erfaring man har med dem," udtaler hun.

Hun forklarer, at "vi har et unikt system, der er resultatet af flere års brugerdrevet innovation, fordi det hele tiden videreudvikles i takt med brugernes behov og ønsker".

"Og det er opgaven med at sikre denne fortsatte udvikling, vi har bedt om tilbud på, så vi også i fremtiden kan sikre brugerne en skræddersyet løsning til lige netop de aktuelle opgaver, de sidder med," slutter Helle Berg.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse