Firma trak stikket til omstridt it-udbud: Spild af tid

Kendt firma i ESDH-branchen trak sig ud af kontroversielt udbud.

Artikel top billede

Administrerende direktør Jakob H. Kraglund forklarer, hvorfor Traen trak sig fra omstridt it-udbud.

Læs også:

Dansk it-kæmpe raser: Udbuds-vinder givet på forhånd

Hård kritik: Stort dansk it-udbud er ren skueproces

ESDH-leverandøren, der leverer systemer til en stribe kommuner, blev i første omgang prækvalificeret til det kontroversielle SBSYS-udbud.

Men på trods af at rammeaftalen potentielt indeholder 94 kunder, så trak Traen sig fra udbuddet.

"Vi valgte ikke at komme med et bud," fortæller administrerende direktør Jakob H. Kraglund fra Traen.

Han forklarer, at selskabet undervejs simpelthen vurderede, at brugerklubben slet ikke var interesseret i at få glæde af Traens mangeårige erfaring og standardprodukter på området, men udelukkende ville købe ressourcer til at udvikle deres eget system.

"Derfor ville vi ikke spilde tid på det," siger han.

Skeptisk overfor konstruktionen

Imidlertid er Jakob H. Kraglund stærkt skeptisk overfor hele konstruktion og det tilhørende udbud.

"Hvorfor skal offentlige myndigheder udvikle deres eget system, når der findes masser af løsninger i et stærkt konkurrencepræget marked?" spørger han.

Tidligere har ITEK under Dansk Industri kaldt udbuddet en "skueproces" og it-kæmpen Fujitsu har fortalt, at kun Ditmer A/S kunne vinde udbuddet.

Brugerklub: Spild af alles tid

Hos brugerklubben SBSYS gør formand Helle Berg, der også er digitaliseringschef i Struer Kommune, det klart, hvad man forventede i forbindelse med udbuddet.

"Hvis man læser udbudsmaterialet, står det jo ganske klart, at det er en opgave om fortsat videreudvikling og kodning af vores eksisterende system, vi beder om tilbud på. Så derfor er det da helt korrekt, at det ville være spild af alles tid at indsende et tilbud på salg af standardprodukter, uanset hvor meget erfaring man har med dem," udtaler hun.

Hun forklarer, at "vi har et unikt system, der er resultatet af flere års brugerdrevet innovation, fordi det hele tiden videreudvikles i takt med brugernes behov og ønsker".

"Og det er opgaven med at sikre denne fortsatte udvikling, vi har bedt om tilbud på, så vi også i fremtiden kan sikre brugerne en skræddersyet løsning til lige netop de aktuelle opgaver, de sidder med," slutter Helle Berg.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S