Firma trak stikket til omstridt it-udbud: Spild af tid

Kendt firma i ESDH-branchen trak sig ud af kontroversielt udbud.

Artikel top billede

Administrerende direktør Jakob H. Kraglund forklarer, hvorfor Traen trak sig fra omstridt it-udbud.

Læs også:

Dansk it-kæmpe raser: Udbuds-vinder givet på forhånd

Hård kritik: Stort dansk it-udbud er ren skueproces

ESDH-leverandøren, der leverer systemer til en stribe kommuner, blev i første omgang prækvalificeret til det kontroversielle SBSYS-udbud.

Men på trods af at rammeaftalen potentielt indeholder 94 kunder, så trak Traen sig fra udbuddet.

"Vi valgte ikke at komme med et bud," fortæller administrerende direktør Jakob H. Kraglund fra Traen.

Han forklarer, at selskabet undervejs simpelthen vurderede, at brugerklubben slet ikke var interesseret i at få glæde af Traens mangeårige erfaring og standardprodukter på området, men udelukkende ville købe ressourcer til at udvikle deres eget system.

"Derfor ville vi ikke spilde tid på det," siger han.

Skeptisk overfor konstruktionen

Imidlertid er Jakob H. Kraglund stærkt skeptisk overfor hele konstruktion og det tilhørende udbud.

"Hvorfor skal offentlige myndigheder udvikle deres eget system, når der findes masser af løsninger i et stærkt konkurrencepræget marked?" spørger han.

Tidligere har ITEK under Dansk Industri kaldt udbuddet en "skueproces" og it-kæmpen Fujitsu har fortalt, at kun Ditmer A/S kunne vinde udbuddet.

Brugerklub: Spild af alles tid

Hos brugerklubben SBSYS gør formand Helle Berg, der også er digitaliseringschef i Struer Kommune, det klart, hvad man forventede i forbindelse med udbuddet.

"Hvis man læser udbudsmaterialet, står det jo ganske klart, at det er en opgave om fortsat videreudvikling og kodning af vores eksisterende system, vi beder om tilbud på. Så derfor er det da helt korrekt, at det ville være spild af alles tid at indsende et tilbud på salg af standardprodukter, uanset hvor meget erfaring man har med dem," udtaler hun.

Hun forklarer, at "vi har et unikt system, der er resultatet af flere års brugerdrevet innovation, fordi det hele tiden videreudvikles i takt med brugernes behov og ønsker".

"Og det er opgaven med at sikre denne fortsatte udvikling, vi har bedt om tilbud på, så vi også i fremtiden kan sikre brugerne en skræddersyet løsning til lige netop de aktuelle opgaver, de sidder med," slutter Helle Berg.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly