Staten: Prisen for it-drift kan sagtens presses ned

Der er masser af muligheder for at presse prisen på it-driftsydelser ned, mener Digitaliseringsstyrelsen.

Læs også: Det offentlige betaler overpris for it-projekter.

Derfor skal nogen betale mere for outsourcing end andre

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair


Digitaliseringsstyrelsen erkender, at det offentliges håndtering af it-outsourcing ikke er helt perfekt.  
 
"Vi kan gøre det bedre på it-driftsområdet. Og vi tror, der er et potentiale at komme efter i forhold til de aftaler, som staten typisk indgår," siger Morten Ellegaard, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen. 

Kommentaren kommer på baggrund af en endnu ikke-offentliggjort benchmarkundersøgelse, som it-rådgivningsvirksomheden Zangenberg & Company har udarbejdet.

Læs mere om undersøgelsen og kritikken her.

Ikke tilstrækkelig opmærksomhed
Digitaliseringensstyrelsen vil ikke gå videre ind i rådgivningsvirksomhedens påstande. 

"Jeg har ikke mulighed for at forholde mig til en undersøgelse, der ikke er offentliggjort. Jeg har kun læst de samme overskrifter, som alle andre har," siger Morten Ellegaard. 

Men styrelsen medgiver, at resultaterne ikke er helt ude i skoven. 

"Der kan meget væld ligge et potentiale på it-driftsområdet. Men på nuværende tidspunkt har jeg ikke noget belæg for at udtale mig om, hvor stort potentialet i kroner og ører ligger på i forhold til statens it-drift," siger Morten Ellegaard. 

Problemmer et ifølge Morten Ellegaard, at man ikke har fokus nok på driften. 

"Der kan være en tendens til, at en driftskontrakt går lidt i glemmebogen, når systemet først er oppe at køre. Det giver en særlig opmærksomhed på produkter at forhandle en decideret it-driftskontrakt, og det er klogt nok," siger han.  

Mere fokus på området
På grund af statens indretning er det ikke lige til.  

"Konstruktion i Danmark er strengt taget den, at det er den enkelte ministers ansvar at sørge for, at ministerierne laver nogle fornuftige kontrakter. Derfor er det en svær opgave. Vi kan ikke gøre det for ministerierne, men kun udstikke nogle retningslinjer," siger Morten Ellegaard.  

Han fremhæver dog, at det er et område, som Digitaliseringsstyrelsen forventer at kigge mere på. 

"Jeg regner med, at jeg kan sige noget mere inden jul. Der vil vi komme tættere på, hvordan vi vil gribe denne opgave an, og hvordan vi hos Digitaliseringsstyrelsen kan kigge på det her mere systematisk. Der vil ikke ligge endelige konklusioner, men vi vil være i stand til at igangsætte noget konkret," siger Morten Ellegaard.  

Undersøgelsen
Rådgivningsfirmaet har, på baggrund af de ikke-offentliggjorte tal set eksempler på offentlige kunder, der har betalt det tredobbelte af, hvad markedsprisen egentlig burde være.

Det samlede marked for it-outsourcing har analysehuset IDC tidligere vurderet til at være på cirka 17 milliarder, mens det offentlige står for omkring fem-seks milliarder kroner af dem.  

Læs også:

Det offentlige betaler overpris for it-projekter.

Derfor skal nogen betale mere for outsourcing end andre

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
PA Consulting solgt for milliard-beløb: 190 ansatte i København følger med i købet
Det amerikanske teknologi-selskab Jacobs overtager konsulenthuset PA Consulting. Med i købet følger 190 medarbejdere i København. Handelen rummer ‘mange spændende muligheder,” lyder det fra direktør Søren Krogh Knudsen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.