Artikel top billede

Staten: Prisen for it-drift kan sagtens presses ned

Der er masser af muligheder for at presse prisen på it-driftsydelser ned, mener Digitaliseringsstyrelsen.

Læs også: Det offentlige betaler overpris for it-projekter.

Derfor skal nogen betale mere for outsourcing end andre

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair

Digitaliseringsstyrelsen erkender, at det offentliges håndtering af it-outsourcing ikke er helt perfekt.  
 
"Vi kan gøre det bedre på it-driftsområdet. Og vi tror, der er et potentiale at komme efter i forhold til de aftaler, som staten typisk indgår," siger Morten Ellegaard, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen. 

Kommentaren kommer på baggrund af en endnu ikke-offentliggjort benchmarkundersøgelse, som it-rådgivningsvirksomheden Zangenberg & Company har udarbejdet.

Læs mere om undersøgelsen og kritikken her.

Ikke tilstrækkelig opmærksomhed
Digitaliseringensstyrelsen vil ikke gå videre ind i rådgivningsvirksomhedens påstande. 

"Jeg har ikke mulighed for at forholde mig til en undersøgelse, der ikke er offentliggjort. Jeg har kun læst de samme overskrifter, som alle andre har," siger Morten Ellegaard. 

Men styrelsen medgiver, at resultaterne ikke er helt ude i skoven. 

"Der kan meget væld ligge et potentiale på it-driftsområdet. Men på nuværende tidspunkt har jeg ikke noget belæg for at udtale mig om, hvor stort potentialet i kroner og ører ligger på i forhold til statens it-drift," siger Morten Ellegaard. 

Problemmer et ifølge Morten Ellegaard, at man ikke har fokus nok på driften. 

"Der kan være en tendens til, at en driftskontrakt går lidt i glemmebogen, når systemet først er oppe at køre. Det giver en særlig opmærksomhed på produkter at forhandle en decideret it-driftskontrakt, og det er klogt nok," siger han.  

Mere fokus på området

På grund af statens indretning er det ikke lige til.  

"Konstruktion i Danmark er strengt taget den, at det er den enkelte ministers ansvar at sørge for, at ministerierne laver nogle fornuftige kontrakter. Derfor er det en svær opgave. Vi kan ikke gøre det for ministerierne, men kun udstikke nogle retningslinjer," siger Morten Ellegaard.  

Han fremhæver dog, at det er et område, som Digitaliseringsstyrelsen forventer at kigge mere på. 

"Jeg regner med, at jeg kan sige noget mere inden jul. Der vil vi komme tættere på, hvordan vi vil gribe denne opgave an, og hvordan vi hos Digitaliseringsstyrelsen kan kigge på det her mere systematisk. Der vil ikke ligge endelige konklusioner, men vi vil være i stand til at igangsætte noget konkret," siger Morten Ellegaard.  

Undersøgelsen

Rådgivningsfirmaet har, på baggrund af de ikke-offentliggjorte tal set eksempler på offentlige kunder, der har betalt det tredobbelte af, hvad markedsprisen egentlig burde være.

Det samlede marked for it-outsourcing har analysehuset IDC tidligere vurderet til at være på cirka 17 milliarder, mens det offentlige står for omkring fem-seks milliarder kroner af dem.  

Læs også:

Det offentlige betaler overpris for it-projekter.

Derfor skal nogen betale mere for outsourcing end andre

Kritik: Disse danske outsourcing-firmaer tager overpris

Danske it-firmaer efter kritik: Derfor er vores priser fair




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere