Disse brancher er hårdest ramt af it-kriminelle

Bestemte brancher er allermest plagede af datakriminalitet og alvorlige brud på it-sikkerheden. Se her, hvilke brancher, der er tale om.

Læs også:
Sådan får du nemt styr på alle dine usikre kodeord

Knægten i kælderen stjal millioner med snedig app

Der tales meget om it-kriminalitet, men hvem er egentlig hårdest ramt af problemet?

Det har sikkerhedsfirmaet Verizon undersøgt i sin databrudsrapporter fra 2011 og 2012, hvor detailhandlen, hotel- og restaurationsbranchen samt på finans- og sundhedsområderne er sat under lup.

Databrudsrapporten fra i år analyserer 855 brud på datasikkerheden verden rundt, der ifølge Verizon medførte, at over 174 millioner data blev kompromitteret.

Her er det værst
I gennem de sidste to år har hotel- og restaurationsbranchen ifølge Verizon haft de største problemer. Det er her, at man oplever flere brud på sikkerheden, end i nogen anden industri eller branche.

Det skyldes at de kassesystemer, som anvendes til at gennemføre betalinger, er uhyre lette mål for de it-kriminelle.

I finanssektoren og forsikringsbranchen står man over for nogle særlige udfordringer, når det gælder data-beskyttelse. Sektoren betragtes som et værdifuldt mål, og den tiltrækker derfor en meget målrettet og vedholdende kriminel opmærksomhed.

De fleste brud på sikkerheden foregår gennem bankkonti og web-applikationer, men størstedelen sker stadig gennem manuelle overgreb mod eksempelvis pengeautomater eller brugere af disse.

Læger er ramt hårdt
I sundhedssektoren er de mindre og mellemstore virksomheder med op til 100 ansatte hårdest ramt, hvor lægekonsultationer og tandlægepraksisser udgør den største andel.

Organiserede kriminelle grupper angriber typisk mindre virksomheder, hvor risikoen er lav, for at indhente personlige oplysninger og betalingsinformationer, som kan bruges til forskellige former for bedrageri.

I følge Verizon sker de fleste angreb i form af hacking og brug af malware, og de er ofte målrettet mod kassesystemer (POS - point of sale systems).

Sikkerheden på dette område kan helt simpelt forbedres ved at udarbejde stærkere passwords eller oprette firewalls.

Medarbejderne er skyld i meget
I detailhandlen handler problemerne igen om kassesystemer, som bruges til at afvikle den daglige forretning. De kriminelle går via tredjeparts remote access-tjenester og udnytter id-oplysninger, som er svage eller lette at gætte.

De hårdest ramte er mindre og mellemstore virksomheder, som ofte mangler ressourcer og ekspertise til at håndtere it-sikkerheden.

Resultatet er, at disse virksomheder enten må stole på tredjeparts-leverandører, som ikke altid giver den nødvendige beskyttelse. Eller også benytter de en standard-løsning uden at sikre sig, at den imødekommer virksomhedens sikkerhedsbehov.

I mange tilfælde er medarbejderne i øvrigt selv indblandet i problemerne, enten bevidst eller ubevidst. Det kan være i form af åbning af ondsindede filer eller besøg på tvivlsomme websider.

Undersøgelsen er global og derfor ikke specifik for Danmark.

Læs også:
Sådan får du nemt styr på alle dine usikre kodeord

Knægten i kælderen stjal millioner med snedig app


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitale og mobile medarbejdere: De bedste værktøjer og løsninger til at gentænke din forretning

Hør om udfordringerne med sikkerheden i de mobile løsninger og hvordan du håndterer dem - og lær mere om hvordan interne business apps kan skabe mere effektive arbejdsgange i din virksomhed.

29. maj 2018 | Læs mere


Nyt trusselsbillede kræver dyb indsigt i sikkerhedsprodukter

På Kaspersky Open Day får du praktisk viden om, hvordan du som Kaspersky-partner sikrer dine kunders Office 365-mail, beskytter dem mod ransomware – og optimerer indtjening og vækst ved at betjene flere og større kunder på én gang.

30. maj 2018 | Læs mere


Accelerér digitalisering med softwarerobotter og AI

Fremtidens digitale vindere fokuserer på at nedbringe driftsomkostningerne radikalt gennem digitaliserede ’touchless operations’, hvor kun undtagelser behandles manuelt, og hvor automatisering og kunstig intelligens spiller sømløst sammen.

30. maj 2018 | Læs mere






Premium
”Vores løsning vil betyde, at du som patient kan tage et billede af en pille med din telefon og herefter få bekræftet, at den medicindosis du er ved at indtage er valid.”
Virkningsløs piratmedicin koster tusindvis af liv hvert år, men it-giganten IBM mener, at den har fundet en løsning på problemet. Bliv klogere på hvordan IBM vil bruge blockchain til at forhindre svindel i medicinalindustrien supply-chain
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
500 uorganiserede it-folk skal holde liv i statens it-systemer under konflikt
Hvis der udbryder konflikt, vil hundredvis af uorganiserede it-folk få ansvaret for at sikre, at de statslige it-systemer ikke går ned. Men ifølge fagforbundet Prosa kan det få store konsekvenser, hvis Danmark bliver ramt af it-sikkerhedsangreb.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.