Artikel top billede

Sådan skal it gøre din bolighandel nemmere i fremtiden

Et stort offentligt it-projekt bliver rullet ud i dag med løfter om besparelser for både brugere og ude i kommunerne. Læs her, hvordan den mulige succeshistorie er skruet sammen.

Læs også:

Carpe (diem) - de offentlige data

Sådan vil udviklerne kunne udnytte danske grunddata

Billigere, hurtigere og mere effektivt.

Normalt ikke ord, der bliver knyttet til offentlige it-projekter, men i dag kan det blive en realitet med lanceringen af en ny præsentation af ejendomsdatarapporter fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.

Projektet har navnet DIADEM - DIgital ADgang til oplysninger i forbindelse med EjendoMshandel - og hele omdrejningspunktet er en samling af over 40 oplysninger fra kommunale og statslige registre, der bliver præsenteret i én og samme ejendomsdatarapport.

Opgør med decentral adgang

Tidligere skulle de mange datasæt indhentes hos særskilte myndigheder.

Det betød, at eksempelvis ejendommens skatteforhold skulle hentes hos Skatteministeriet, mens oplysninger om grundvand skulle hentes hos kommuner, og energimærkning hos miljømyndigheder.

Men de tider er forbi med det 117 millioner kroner dyre projekt, der er kørt hjem til budget, selvom tidsfristen er skredet med et år.

"Vi har fået en masse input fra vores brugere, som fortrinsvis er ejendomsmæglere og boligadvokater, og de ændringsforslag ville vi gerne have med i vores endelige Ejendomsdatarapport, så lanceringstidspunktet er blevet udskudt lidt," forklarer kontorchef Søren Rude fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.

Hurtigere og billigere

Søren Rude har siddet som projektleder på Ejendomsdatarapport-projektet, og han fortæller, at det store tandhjul i projektet er en forespørgselsmotor, som indhenter data hos forskellige myndigheder og genbruger disse data i den endelige præsentation.

"Men den største udgift i projektet er selve dataindsamlingen, for der har eksempelvis været forskellige måder at oplyse om olietanke fra kommune til kommune og nogle data fandtes kun analogt. Vi har gennempløjet 17 kilometer kommunale reoler for at finde alle data," forklarer Søren Rude.

Han siger, at økonomien i projektet er, at brugere, som fortrinsvis er ejendomsmæglere, boligadvokater, finanssektorens boligrådgivere og så naturligvis også hr. og fru Jensen, fremover kommer til at betale 325 kroner for en fuld rapport.

Det beløb lå før på 400 kroner for langt færre oplysninger. Dertil skulle lægges al den tid, det tog at indhente og vente på oplysninger fra mange forskellige myndigheder.

Så meget sparer det offentlige

I alt regner Søren Rude med, at ejendomsmæglere, boligadvokater og andre professionelle brugere vil spare 15 millioner kroner om året i vundet arbejdstid og lavere gebyrer, når de kan hente ejendomsdata ét sted frem for at rende rundt til mere end 20 forskellige myndigheder.

"Data er for så vidt gratis, men det er klart, at vi skal have dækket udviklings- og driftsomkostningerne ved selve systemet," forklarer Søren Rude.

Når projektet har kørt i fem års tid, så forventer han, at gebyret kan blive halveret og gøre det endnu billigere at hente ejendomsrapporter.

Samtidig sparer kommunerne i runde tal omkring 50 millioner kroner i sparet arbejdstid, når de slipper for at finde data frem og sende dem til professionelle brugere og borgere.

Over 100.000 rapporter om året

Søren Rude fortæller, at på basis af det nuværende forbrug af ejendomsdata, så forventer han, at der bliver bestilt over 100.000 ejendomsrapporter om året.

Bestillingen kan enten ske ved at gå ind på den offentlige hjemmeside Boligejer.dk eller ved at benytte hjemmesidens API'er til automatisk at hente rapporterne.

Ejendomsdatarapporten indeholder også personhenførebare oplysninger som eksempelvis en tilstandsrapport.

Disse data er det kun ejeren af ejendommen, der kan få fat i, med mindre man giver sin ejendomsmægler eller rådgiver en fuldmagt.

Fuldmagtløsningen er udviklet i samarbejde med de professionelle brugere.

En mulig eksport-succes

Da det kun er en god håndfuld datasæt, der er personhenførbare, åbner den nye Ejendomsdatarapport også muligheder for, at virksomheder kan bygge apps ovenpå de offentlige grunddata.

"Det er helt sikkert en mulighed, og noget som boligprofessionelle og it-virksomheder kunne overveje," siger Søren Rude.

Han forklarer, at projektets hovedleverandører som Systematic, Advice Digital og Strand & Donslund har fået kompetencer, der ruster selskaberne til muligheder ude i Europa eller i den ganske vestlige verden.

"Vi har haft engelske repræsentanter på besøg, og den engelske delegation var ved at falde bagover, fordi vi har så mange data, og fordi vi formår at præsentere disse mange data i en samlet pakke," siger Søren Rude.

Læs også:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere